پرسشنامه موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع
پرسشنامه استاندارد موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع توسط نیگا و همکاران در سال 1997 طراحی شد که دارای 17 سوال در 4 بعد می باشد.و بر اساس طیف لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد)نمره گذاری شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت کیفیت جامع
پرسشنامه تعريفي از كيفيت كه در دهه 1980 مورد استقبال قرار گرفت، تعريف” كيفيت مطابق با مشخصات ” بود كه توسط فيل كراشباي ارائه شد، ولي اشكال تعريف اين بود كه ممكن است “مشخصات” آن چيزي نباشد كه مشتري ميخواهد يا مايل است آن را بپذيرد. تعريف بسيار بهتر، تعريف جوزف جوزان است كه با عنوان” كيفيت مناسب” براي مصرف ارائه شد؛ در اين تعريف، مناسب بودن را مشتري تعريف ميكند(خاکی،1382).
کیفیت
«کیفیت (Quality)» معمولا ماهیتی بیش از حد انتظار و عالی در تولید کالا یا ارائه خدمت را در ذهن متبادر مینماید، که ابعاد مختلفی چون تطابق، قابلیت اطمینان، پایداری، ذوق و زیبایی را در بر میگیرد. بنابراین میتوان گفت تا اندازهای خارج از تصور است.
«کنترل کیفیت (Quality Control:QC) نیز به عنوان استفاده از فنون و دستورالعملهایی برای دستیابی به بهبود کیفی در زمینه تولید کالاها یا ارائه خدمات شناخته میشود، که در راستای این هدف به صورت ساده تشخیص و شناسایی، آنالیز و بررسی، و در گام بعدی اقدام به حل نقص و کاستی محصولات و خدمات اهمیت اساسی خواهد داشت.
لیکن، این نیز پاسخگوی میل وافر آدمی به تولید کالا و ارائه خدماتی که کیفیت بالاتری را برایش به ارمغان آورند، نبود؛ بنابراین چندی نگذشت که مفهوم تازهای به «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» مطرح شد. آنچه در ذیل میآید به دنبال آن است تا با نگاهی گذرا و سودمند مفهوم و فلسفه، اهداف، نقشها، اجزا و ابزار، زمینهسازها، موانع و علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع را بررسی کند.
«مفهوم فلسفه مدیریت کیفیت جامع از نگاه صاحبنظران»
این مفهوم و فلسفه آن توسط بسیاری از صاحبنظران مورد بحث، نقد و کندوکار قرار گرفته است که گرچه بنیان همه آنها یکی است اما هر یک گوشهای از زوایای پنهان این مفهوم به راستی فراگیر را آشکار میسازد:
«علی محمد مصدق راد» در مقاله خود «مدیریت کیفیت فراگیر؛ مدل چنگال» TQM را چنین تعریف مینماید «مدیریت کیفیت فراگیر، فرایندی است که بر اساس آن، مدیریت با مشارکت کارکنان، مشتریان و اعتباردهندگان به بهبود مستمر کیفیت میپردازد».
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
موانع فرهنگی و کارکنان |
1 تا 4 |
موانع مربوط به زیرساختار |
5 تا 10 |
موانع مدیریتی |
11 تا 14 |
موانع سازمانی |
15 تا 17 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:17
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5