ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ استاندارد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻻوﺳﻮن (KMAI)
پرسشنامه استاندارد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﻻوﺳﻮن توسط لاوسون در سال 2003 طراحی شد این پرسشنامه دارای 24 سوال و در 6 مولفه(ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي داﻧﺶ؛ اﻧﺘﺸﺎر داﻧﺶ. ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ داﻧﺶ،،ذﺧﯿﺮه داﻧﺶ، داﻧﺶ آﻓﺮﯾﻨﯽ، ﺟﺬب داﻧﺶ) ﻧﻤﺮهﮔﺬاري اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در ﯾﮏ ﻃﯿﻒ ﻟﯿﮑﺮت از ﮐﺎﻣﻼً ﻣﺨﺎﻟﻔﻢ ﺗﺎ ﮐﺎﻣﻼً ﻣﻮاﻓﻘﻢ اﺳﺖ. الفای کل به دست امده پرسشنامه84/0 است.
تعریف متغیر پرسشنامه:
ﺗﻮﻟﯿﺪ داﻧﺶ ﯾﺎ داﻧﺶ آﻓﺮﯾﻨﯽ: در اﯾﻦ ﻣﻮرد ﺑﺴﯿﺎري از ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﯾﮏ ﻃﺮﺣﯽ از داﻧﺶ، دادهﻫﺎ، اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ اﯾﺠﺎد ﮐﺮده اﻧﺪ.
ﮐﺴﺐ داﻧﺶ ﯾﺎ ﺟﺬب داﻧﺶ: اﯾﻦ اﻣﺮ ﺑﺎ اﺑﺰاري ﭼﻮن ﺗﻠﻔﻦ، وﯾﺪﺋﻮ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، اﯾﻨﺘﺮاﻧﺖ ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ داﻧﺶ ﺟﺪﯾﺪي را ﮐﻪ ﺧﻮد ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﺪﻫﺪ را ﺑﺨﺮد، ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﺑﺎاﺳﺘﺨﺪام ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از ﺗﺨﺼﺺ و داﻧﺶ آنﻫﺎ ﺑﺮاي رﺳﯿﺪن ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﮐﻤﮏ ﺑﮕﯿﺮد .
ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ داﻧﺶ: در اﯾﻦ ﻗﺴﺖ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ روي اﯾﺠﺎد ﻣﻬﺎرت ﺟﺪﯾﺪ، ﺧﺪﻣﺎت ﺟﺪﯾﺪ، ﻧﻈﺮات ﺑﻬﺘﺮ و ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ .در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، نکته داراي اﻫﻤﯿﺖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ ﻓﻘﻂ از ﺗﺨﺼﺺ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮد، ﺑﻠﮑﻪ از ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽآﯾﺪ
ذﺧﯿﺮه داﻧﺶ: ﻣﺰﯾﺖﻫﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑﺮاي ﺳﺎزﻣﺎن در ﻫﺮ زﻣﺎن در دﺳﺘﺮس ﻧﯿﺴﺖ .داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﺰﯾﺖﻫﺎي رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ باید ﺑﻪ روز، ﺣﻔﺎﻇﺖ و ﻧﮕﻬﺪاري ﺷﻮد.
اﻧﺘﺸﺎر داﻧﺶ: ﺗﻘﺴﯿﻢ و ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ داﻧﺶ در داﺧﻞ ﺳﺎزﻣﺎن، ﭘﯿﺶ ﺷﺮط ﺣﯿﺎﺗﯽ ﺑﺮاي اﯾﺠﺎد اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﺠﺎرﺑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ .
ﮐﺎرﺑﺮد داﻧﺶ: ﺗﻮﺟﻪ پرسشنامه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻪﮐﺎر ﺑﺮده ﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺳﻮد دﻫﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
ﺗﻮﻟﯿﺪ داﻧﺶ ﯾﺎ داﻧﺶ آﻓﺮﯾﻨﯽ | 1-4 |
ﮐﺴﺐ داﻧﺶ ﯾﺎ ﺟﺬب داﻧﺶ | 5-8 |
ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ داﻧﺶ | 9-12 |
ذﺧﯿﺮه داﻧﺶ | 13-16 |
اﻧﺘﺸﺎر داﻧﺶ | 17-20 |
ﮐﺎرﺑﺮد داﻧﺶ | 21-24 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:6
سوالات:24
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:7