پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون(2000)
پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) که شامل 36 گویه و دارای مولفه های مشارکتی (توانمند سازی،تیم محوری،قابلیت توسعه)،ثبات و یکپاچگی (ارزش های بنیادی،توافق، یکپارچگی)انعطاف پذیری (به وجود آوردن تغییر ،تمرکز بر مشتری،یادگیری سازمانی) ،ماموریتی(هدایت راهبردی،اهداف و مقاصد،فرادید) می باشد.
تعریف مفهومی متغیر :
فرهنگ سازمانی
پرسشنامه فرهنگ سازمانی بر می گردد به الگویی از ارزش ها ،عقاید و رفتار های یاد گرفته شده از گذشته به همراه تجربه ای که در خلال تاریخ سازمانها ،توسعه یافته و تمایل دارد در ترتیبات عمده و رفتاری اعضا آشکار شود(هیل،2000،به نقل از گودرزوند و همکاران،1389).
فرهنگ سازمانی عبارت است از ارزشهای اصلی، مفروضات، تفسیرات در رویکردهایی که ویژگیهای یک سازمان را مشخص میکند که در ۴ گونه فرهنگ سازمانی نمایان میشود. این چهار گونه شامل قومی، ویژه سالاری و بازار، سلسله مراتب میباشند (کوئین، ۱۹۹۹، ص ۲۸).
از لحاظ معنوی فرهنگ، واژهای فارسی است که از دو جز مرکب «فر» و «هنگ» تشکیل یافته است. «فر» به معنی جلو و «هنگ» از ریشه اوستایی «تنگنا» و به معنی کشیدن و بیرون کشیدن گرفته شده است. در زبانهای انگلیسی و فرانسوی واژه Culture بکار میرود و نیز معنای آن کشت و کار یا پرورش بوده است (مشبکی ۱۳۸۰٫ ص ۴۳۶). ولی هیچگاه در ادبیات فارسی به طور مستقیم به مفهومی که برخاسته از ریشه کلمه باشد نیامده است (جعفری، ۱۳۷۳).
به عقیده هافستد فرهنگ عبارت است از: اندیشه مشترک اعضای یک گروه یا طبقه که آنها را از دیگر گروهها مجزا میکند و در جایی دیگر، فرهنگ بهصورت مجموعهای از الگوهای رفتار اجتماعی، هنرها، اعتقادات، رسوم و سایر محصولات انسان و ویژگیهای فکری یک جامعه یا ملت تعریف میشود (زارعی، ۱۳۸۶).
مفهوم سازی فرهنگ سازمانی
به طور کلی فرهنگ سازمانی ادراکی است که افراد از سازمان خود دارند و چیزی است که نه در سازمان وجود دارد و نه در فرد و ویژگیهای خاصی که در یک سازمان وجود دارد نمایانگر خصوصیات معمول و ثابتی است که سازمانها را از یکدیگر متمایز میکند (مشبکی، ۱۳۸۰).
فرهنگ سازمانی بستری است به هم پیوسته که اجزا سازمان را بهم میچسباند (کوئین ۱۹۹۹). هافستد (۱۹۹۱) فرهنگ سازمانی را برنامهریزی جمعی ذهن بیان میکند که افراد یک سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز کند (مرتضوی، ۱۳۷۹).
فرهنگهای سازمانی شالوده تاریخی دارند بدین معنی که نمیتوان رابطه بین فرهنگ سازمانی و تاریخ را از هم جدا کرد و فرهنگ سازمانی بطور ناگهانی و اتفاقی بوجود نمیآید تریس و بیر (۱۹۹۳).
بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که ”فرهنگ سازمانی، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر میشود (رابینز، ۱۳۷۴، ص ۹۶۷).
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات | ||
مشارکت |
1تا 9 |
||
توانمند سازی |
تیم محوری |
قابلیت توسعه |
|
یکپارچگی |
10 تا 18 |
||
ارزش بنیادین | توافق |
یکپارچگی |
|
انعطاف پذیری |
19 تا 27 | ||
به وجود اوردن تغیر | تمرکز بر مشتری |
یادگیری سازمانی |
|
ماموریتی |
28 تا 36 | ||
هدایت راهبردی | اهداف و مقاصد |
فرادید |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:36
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5