پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی
پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی اين پرسشنامه 24 گويه دارد و داراي 5 بعد است(تفكر سيستمي، يادگيري تيمي، چشم انداز مشترك، مدلهاي ذهني، مهارتهاي فردي). و بر اساس طیف لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) از نمرات 1 تا 5 قرار داده شده است. و الفای کرونباخ ان بالای 0/70 می باشد.
تعریف مفهومی متغیر :
یادگیری سازمانی
پرسشنامه تعاريف متعددي از يادگيري سازماني بعمل آمده است كه به ترتيب عبارتند از:
میرکمالی(۱۳۸۹): یادگیری سازمانی فرایند بهره گیری از تجربیات سازمانی از طریق کسب دانش و بصیرت، توزیع و تفسیر اطلاعات و تغییر نگرش و رفتار برای بالا بردن سطح تعهد، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی اعضا به منظور افزایش اثر بخشی و بهره وری و تامین نیازهای مشتریان و بهبود و بهسازی سازمان در یک محیط متغیر و پویاست(میرکمالی،۱۳۸۹،ص ۳۴).
آرگريس (۱۹۷۸) : يادگيري سازماني فرآيند اصلاح و كشف خطاهاست (آرگريس،۱۹۷۸).
تمپلتون و همكاران (۲۰۰۲): يادگيري سازماني مجموعه اي از اقدام هاي سازماني مانند كسب دانش، توزيع اطلاعات، تفسير اطلاعات و حافظه كه به صورت آگاهانه و يا ناآگاهانه بر تحول مثبت سازماني اثر ميگذارد، ميباشد(تمپلتون و همكاران،۲۰۰۲).
ويك و اربرتس (۱۹۹۳):يادگيري سازماني از تعاملات آگاهانه افراد در نتيجه هوش جمعي سازمان به وجود مي آيد تشكيل شده است(فتاح،۱۳۹۳).
الگرا و چيوا (۲۰۰۸): يادگيري سازماني فرآيندي است كه سازمان از طريق آن ياد ميگيرد و اين ياد گرفتن به معني هرگونه تغيير در مدل هاي سازماني است كه منجر به بهبود يا حفظ عملكرد سازمان ميشود(به نقل از جمال زاده و یونسی، ۱۳۹۲).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از یادگیری سازمانی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات۱۴ گویه ای پرسشنامة یادگیری سازمانی میدهند .
مولفه های پرسشنامه:
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
تفكر سيستمي | – |
، يادگيري تيمي | – |
چشم انداز مشترك | – |
مدلهاي ذهني | – |
مهارتهاي فردي | – |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:5
سوالات:24
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5