پرسشنامه مهارت های ارتباطی جرابک(2004)
پرسشنامه استاندارد مهارت های ارتباطی به منظور سنجش مهارت های ارتباطی دانشجویان، از نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه مهارت های ارتباطی که توسط جرابک (2004) ابداع شده استفاده شد. این پرسشنامه دارای 34 ماده است که پاسخگویی به آن ها مستلزم استفاده از مقیاس 5 درجه ای لیکرت (1= هرگز، 5= همیشه) است.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف ارتباطات:
كلمه ارتباطات كه در لغتنامه ها بعنوان معادل كلمه لاتین (Communication) عنوان شده است در دیدگاه محققین حوزه علوم انسانی به معنی “در معرض عموم قرادادن” عنوان شده است. این بدین معناست كه مفهومی كه در ذهن یك فرد است به میان سایر افراد راه یافته و به آنها انتقال یابد. از ارتباطات با عناوین دیگری مانند انتقال مفاهیم، انتقال معانی و نیز انتقال و یا تبادل پیام نیز نام می برند.
ارتباطات فرایندی است كه هم فرستنده و هم گیرنده پیام در آن نقش داشته و دخیل هستند. این فرایند می تواند مملو از خطا باشد و یا پیامهای ارسالی توسط گیرنده بد تفسیر شوند. در این حالت گیرنده دچار سردرگمی خواهد شد و شانس و فرصت شما برای ایجاد ارتباط موثر از بین خواهد رفت. در حقیقت ارتباط میان دو نفر وقتی موفقیت آمیز است كه فرستنده و گیرنده دقیقا اطلاعات مشابهی را از ارتباط میان خود استنباط و نتیجه گیری كنند.
تعریف ارتباطات:
پرسشنامه به بیان دیگر ارتباطات، انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده است به گونه ای كه برای هردو طرف واضح و قابل فهم باشد.اگر دیگران پیام شما را بطور شفاف و موفقیت آمیز دریافت كنند در حقیقت شما توانسته اید افكار و ایده های خود را به آنها منتقل كنید. اما ناتوانی در انتقال شفاف و موفقیت آمیز پیام به دیگران باعث شكست ارتباطات شده و همچون مانعی در برابر پیشرفتهای فردی و حرفه ای شما خواهد بود.
بررسی های انجام شده از شركتهایی كه بیش از 50 هزار كارمند دارند نشان می دهد كه مهارتهای ارتباطی یكی از مهمترین اصول این شركتها برای استخدام مدیران در بخش های مختلف است. نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه كسب و كار كاتزپیتسبورگ نشان می دهد كه مهارتهای ارتباطی مانند توانایی ارائه شفاهی و كتبی و روحیه كار تیمی، عوامل اصلی دستیابی به موفقیت شغلی محسوب می شوند.
مولفه های پرسشنامه:
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
گوش دادن |
-6-7-8-22-23-275 |
تنظیم عواطف |
9-10-15-17-20-26-30-31 |
درک پیام |
2-11-12-13-14-18-19-21-28 |
بینش |
16-24-25-29-34 |
قاطعیت |
1-3-10-32-33 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:5
سوالات:34
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5