پرسشنامه استاندارد تصویر برند
پرسشنامه استاندارد تصویر برند توسط عندلیبی در سال 96 ساخته شد و پرسشنامه3 سوال و با استفاده از طیف لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ کل پرسشنامه به دست امده74/0 باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
تصویر برند
ادبیات ایجاد برند، در طی دهه گذشته، با تغییرات عظیمی مواجه شده است. ایجاد برند و نقش آن دائماً مورد تجدید نظر و بازنگری بوده است. پیش از توجه و تمرکز بر برند و فرایند ایجاد آن، این مفهوم فقط به عنوان گامی از فرایند بازاریابی فروش محصولات بوده است(جیونس ، 2013). به عبارت دیگر، به برند تنها به عنوان بخشی از فرایند طراحی محصول جدید نگریسته میشد(کاتلر ، 2001).
امروزه برندها نقطه آغاز تمایز بین پیشنهادهای رقابتی مطرح میشوند به طوری که در موفقیت سازمآنها نقش حیاتی دارد. لذا به مدیریت برند، به عنوان یک فرایند استراتژیک (نه تاکتیکی) توجه میشود(پیتا و کاتسانیس ، 2010). به طور کلی میتوان بیان داشت که ایجاد برند یکی از روشهای قدرتمند تمایز برای سازمآنها محسوب میشود و تمایز بخشی، یکی از کلیدیترین استراتژیهای موضعیابی رقابتی است)یو و همکاران ، 2012). از نقطه نظر رفتاری، ارزش ویژه برند در ایجاد نقاط تمایزی که منجر به کسب مزیت رقابتی میگردد، بسیار حائز اهمیت است. برند، نتیجه مستقیم استراتژی تقسیم بازار و تمایز محصول است(شریعتی و همکاران،1389).
برند یک احساس ایجاد شده در ذهن خریدار محصول یا خدمت میباشد. مجموعهای از عناصر قابل لمس و غیرقابل لمس است که انتخاب را منحصر به فرد میسازد. برند در ذهن خریدار خلق شده و نقش میبندد و وقتی ایجاد میشود که تعداد کافی از افراد یک گروه هدف افکار مشابهی را در مورد موجودیت برند داشته باشند(میلر و همکاران،ترجمه بطحايي ، 1385).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
میزان پرسشنامه تصویر برند با استفاده از گویه های 1 تا3در پرسشنامه تصویر برند با پاسخدهی افراد سنجیده می شود.
.مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
زیرمولفه | سوالات |
تصویر برند | عندلیبی(1396) |
3-1 |
روایی و پایایی پرسشنامه:
متغيرها |
تعداد سوال ها | سطح قابل قبول | ضريب آلفاي کرونباخ |
کیفیت مدیریت ارتباط با مشتریان | 3 | 7/0 |
74/0 |