پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر بهبود کیفیت
پرسشنامه عوامل موثر بر بهبود کیفیت دارای نه مولفه مشارکت و آموزش کارکنان، تعهد و نگرش مدیر ارشد، رضایت کارکنان ،پاداش و تشویق کارکنان، مشتریان، طراحی و تولید ، دانش کیفیت، گزینش کارکنان ، موجودی انبار و ۴۵ سوال می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
جورف جوزان کیفیت را مناسب بودن برای استفاده و کاربرد و یا مناسب برای بازرگان،خریدار تعمیراتی، مونتاژگز،… و مصرف کننده نهایی می داند و در اینجا مشتری، مناسب بودن را تعیین و توصیف می کند( میرفخرالدینی و همکاران،۱۳۸۹).
امروزه اقتصاد نوین بین الملل با ویژگی های چون تغییرات تکنولوژیکی، یکپارچگی سیستم های اقتصادی و بازارهای جهانی در رقابت های شدید از طرفی باعث به وجود آمدن یکسری تهدیدات و از طرفی دیگر زمینه ساز یکسری فرصت ها شده است. توجه به پیشرفت و بهبود، ارتقاء سطح زندگی و بهره وری همواره خواست بشر بوده و انسان تنها موجود روی کره زمین است که روش زندگی اش هیچگاه با گذشته اش یکسان نبوده و همواره روندی تکاملی داشته است و این امر نشانه توجه جدی وی به مفاهیمی همچون کیفیت است. عصری که امروزه در آن زندگی میکنیم عصر مشتری گرایی و مخاطب محوری است و میزان موفقیت هر سازمان با میزان توجه آن به مشتری، خواسته های وی و کیفیت خدمات و محصولات رابطه مستقیم دارد. از دهه ۱۹۵۰ به بعد کیفیت با سرعت فزاینده ای مورد توجه تولیدکنندگان خدمات و مشتریان آنان قرار گرفته است. با پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی، عصر توقعات ایجاد شده است و امروزه مانند گذشته مشتریان حاضر به پذیرفتن هر نوع کالا و یا خدمتی نمیباشند. بنابراین ، سازمان هایی که نتوانند نیازها و خواسته های مشتریان را بر اساس توقعات جدیدشان پاسخگو باشند، از دور خارج میشوند.
ارزش ها، انتظارات و توقعات به شدت در حال تغییر و تحول است؛ این تغییرات و دگرگونی های فاحش، نگرانی را نسبت به آینده در اذهان مردم به وجود میآورد. الگوهای سنتی و قدیمی جاذبه خود را از دست داده و بایستی الگوهای جدید را جایگزین آنها ساخت(سلیمی،۱۳۷۷).
دمیربگ، تاتوگلو، تکینکوس و زیام (۲۰۰۶) به نقل از آروموگام و مجتهدزاده (۲۰۱۱) بیان کردند که مدیریت کیفیت یکی از مهم ترین عوامل در هر سازمانی است. شرکتهای موفق فهمیده اند که کیفیت بر اساس تعریف مشتری میتواند تأثیر برجسته ای بر کسب و کار داشته باشد (رید و ساندرز، ۲۰۰۷ به نقل از آروموگام و مجتهدزاده ۲۰۱۱) بعلاوه ممکن است بسیاری از شرکتهای رقابتی بطور پیوسته استانداردهای کیفی خود را افزایش دهند. اگر شرکتی کیفیت را در نظر نگیرد، مشتری ناراضی خواهد بود. خروجی های چنین دیدگاهی، از دست دادن مشتریان و ایجاد فرصت برای رقبا بمنظور بدست آوردن مزایای ناشی از نیاز بازار است. بنا براین پرداختن جدی تر به نیاز مشتریان، کیفیت را در الویت قرار میدهد. همانطور که رید و ساندرز در سال ۲۰۰۷ بیان کردند:”کیفیت بمعنای برآوردن نیازهای مشتریان و بیشتر از نیازهای آنها توسط هر کس در سازمان از طریق یک تلاش یکپارچه است.”این تلاش یکپارچه مدیریت کیفیت جامع نامیده میشود.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از عوامل موثر بر بهبود کیفیت نمرهای است که کارکنان به سوالات ۴۵ گویه ای پرسشنامه عوامل موثر بر بهبود کیفیت میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه | سوالات |
مشارکت و آموزش کارکنان | ۱ تا ۱۰ |
تعهد و نگرش مدیر ارشد | ۱۱ تا ۱۷ |
رضایت کارکنان | ۱۸ تا ۲۲ |
پاداش و تشویق کارکنان | ۲۳ تا ۲۷ |
مشتریان | ۲۸ تا ۳۱ |
طراحی و تولید | ۳۲ تا ۳۵ |
دانش کیفیت | ۳۶ تا ۳۸ |
گزینش کارکنان | ۳۹ تا ۴۲ |
موجودی انبار | ۴۳ تا ۴۵ |