پرسشنامه استاندارد عملکرد کارکنان توسط علی در سال 1393 طراحی شد. این پرسشنامه دارای 16 سوال بوده و هدف آن ارزیابی عملکرد کارکنان می باشد. پرسشنامه تک مولفه ای می باشد.طیف لیکرت به دست امده88/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد. بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد. معروف ترین تعریف عملکرد توسط نیلی و همکاران ( 2002:8) ارائه شده است: (( فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذشته)). طبق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم می شود: 1) کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید بروندادهای معین؛ و 2) اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است.
ارزیابی عملکرد در تسهيل اثربخشي سازماني يك وظيفه مهم مديريت منابع انساني تلقي ميشود. در سالهاي اخير به نقش ارزیابی عملکرد توجه زيادي معطوف شده است. به عقيده صاحبنظران يك سيستم اثربخش ارزشيابي عملكرد ميتواند انبوهي از مزيتها را براي سازمانها و كاركنان آنها ارزاني دارد. لانجنكر و نيكوديم (1996)، بيان كردهاند كه سيستم ارزیابی عملکرد؛ الف) بازخورد عملكردي مشخصي را براي بهبود عملكرد كاركنان فراهم ميآورد، ب) الزامات كارآموزي كارمند را معين ميكند ج) زمينه توسعه كاركنان را فراهم و تسهيل ميكند، د) بين نتيجهگيري پرسنلي و عملكرد ارتباط نزديكي برقرار مينمايد و هـ) انگيزش و بهرهوري كاركنان را افزايش ميدهد. همچنين رابرتس و پاولاك (1996) معتقدند كه ارزیابی عملکرد براي مقاصد متعدد سرپرستي و توسعهاي از جمله، الف) براي ارزیابی عملکرد فردي بر حسب نيازهاي سازماني، ب) پيشبيني بازخورد به كاركنان در جهت اصلاح يا تقويت رفتار آنها و ج) تخصيص پاداش و ارتقاي شغلي افراد، مورد استفاده قرار ميگيرد.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از عملکرد کارکنان نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 16 گویه ای پرسشنامة عملکرد کارکنان میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
عملکرد کارکنان |
16-1 |
دانلود:
پرسشنامه استاندارد عملکرد کارکنان علی(به نقل از هرسی و گلد اسمیت)