پرسشنامه دانش ضمنی جویا و همکاران(2010) : دانش ضمنی به نوعی از دانش اطلاق میشود که بیان، تدوین یا انتقال آن از طریق ابزارهای رسمی دشوار است. ریشه عمیقی در تجارب، بینش، شهود و دیدگاههای شخصی افراد دارد که اغلب از طریق سالها کاربرد عملی و غوطهور شدن در یک حوزه خاص توسعه مییابد. برخلاف دانش صریح، که میتوان آن را به راحتی مستند کرد و انتقال داد، دانش ضمنی عمدتاً ناگفته است و در فرآیندهای شناختی، مدلهای ذهنی و درک ناخودآگاه فرد از یک موضوع خاص قرار دارد.
ویژگی های دانش ضمنی:
1. ماهیت ضمنی: دانش ضمنی ضمنی است و اغلب بیان یا ارتباط صریح برای افراد دشوار است. این امر عمیقاً در اعمال، رفتارها و فرآیندهای تصمیم گیری فرد ریشه دوانده است.
2. شخصی و زمینه ای: دانش ضمنی بسیار شخصی و مختص به زمینه است که توسط تجربیات، مهارت ها و چارچوب های شناختی منحصر به فرد فرد شکل می گیرد. ارتباط نزدیکی با تخصص افراد و زمینههای خاصی دارد که در آن فعالیت میکنند.
3. یادگیری تجربی: دانش ضمنی اغلب از طریق تجربه عملی، مشاهده، آزمون و خطا و کاربرد عملی به دست می آید. در طول زمان از طریق قرار گرفتن مکرر در موقعیتهای دنیای واقعی و چالشهای حل مسئله ایجاد میشود.
4. شهودی و ناخودآگاه: دانش ضمنی اغلب در سطح شهودی یا ناخودآگاه عمل می کند و بدون آگاهی صریح بر قضاوت، خلاقیت و توانایی های حل مسئله فرد تأثیر می گذارد.
نمونه هایی از دانش ضمنی:
- مهارت های تصمیم گیری شهودی یک رهبر با تجربه در جهت یابی چالش های سازمانی پیچیده.
- مهارت و مهارت یک صنعتگر ماهر در ایجاد محصولات دست ساز پیچیده.
- مهارت های ارتباطی ظریف یک مذاکره کننده باتجربه در مدیریت مذاکرات تجاری با ریسک بالا.
- توانایی های غریزی حل مسئله یک توسعه دهنده نرم افزار باتجربه در اشکال زدایی کدهای پیچیده.
انتقال دانش ضمنی:
انتقال دانش ضمنی در درون سازمان ها به دلیل ماهیت ضمنی آن چالش مهمی است. استراتژیهای انتقال دانش ضمنی شامل برنامههای راهنمایی، جوامع عملی، داستان سرایی، سایه کاری، شیوههای بازتابی و جذب دانش مبتنی بر فناوری است. هدف این رویکردها تسهیل اشتراکگذاری غیررسمی تجربیات، بینشها و خرد عملی در بین افراد برای استفاده از دانش ضمنی برای یادگیری و نوآوری سازمانی است.
در نتیجه، دانش ضمنی نشان دهنده دارایی با ارزشی در سازمان است که عمیقاً در تخصص و تجربیات افراد نهفته است. شناخت اهمیت دانش ضمنی و اجرای استراتژی های موثر برای انتقال آن می تواند به افزایش یادگیری سازمانی، نوآوری و مزیت رقابتی کمک کند.
پرسشنامه دانش ضمنی
پرسشنامه استاندارد انتقال دانش ضمنی جویا و همکاران(2010)
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:13
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5
پرسشنامه مدیریت دانش سالس و جونز(2002)
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:23
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5
پرسشنامه استاندارد دستیابی به دانش و تسهیم آن در سازمان بنت(1999)
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:3
سوالات:11
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5