پرسشنامه ارتباطات درون سازمانی(هادیگل، 1394).
پرسشنامه ارتباطات درون سازمانی هایگل در سال 1394 طراحی شده ودارای 14 سوال در 3وجه می باشد.آلفای این پرسشنامه بالاي 70 درصد بدست امد که نشان دهنده پایایی قابل قبول این پرسشنامه می باشد.
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
ارتباطات درون سازمانی
پرسشنامه استاندارد ارتباطات درون سازمانی: فرآيندي كه در آن اطلاعات قابل فهم، توسط دو يا چند نفر، با هدف ايجاد انگيزه يا تأثير بر روي رفتار، رد و بدل ميشود(بالارد و سیبولد ، 2004: 38؛ به نقل از هادیگل، 1394).
سازمانی که افراد ان برخورد نافذ وموثر با یکدیگر ندارتد توانمندی لازم برای اجرای اهداف خود ندارد و انگیزهء کار در ان به چشم نمی خورد بدون برقراری ارتباط مناسب ومتناسب با شرایط محیط اطلاعات نمی تواند به خوبی انجام شود با در نظر گرفتن این مطلب که اطلاعات ضروری از مهمترین ابزار اعمال مدیریت است وعنایت به افزایش روز افزون حجم اطلاعات در زمینه های علمی وفنی تقریبآ در هر ۵ سال ۲ برابر می شود لزمتوجه دقیق به مقوله ارتباطات که در حقیقت پایه واساس وبستری برای مبادله اطلاعات است مشخص می شود.
کامه ارتباطات درزبان انگلیسی communicationاست این کلمه از کلمه لاتین commuis به معنای مشترک امده است ودر واقع به نوع روابط متقابل انسان ها در جامعه اطلاق می شود . در حقیقت منظور این است که انچه که شما مشترکآ با شخصی دیگر دارد ویا تلاش می کنید که داشته باشید .
معرفی اقدامات سازمان بین المللی ارتباطات I.C.A
در دهه ۱۹۷۰و موسسه ارتباطات بین المللیi.c.a) )به صورت یک مجتمع حرفه ای متشکل از محققان عام ارتباطات صاحبنظران ارتباطات واساتید این رشته تاسیس گردید جرالد گلدهی استاد ایالتی نیویورک – بوفالو و دنالد را جرز استاد دانشگاه ایالتی نیویورک از بنیان گذاران این موسسه بودند ودر چا رچوب فعالیت های این موسسه برای تحلیل گری ارتباطات ضوابطی تدوین نمودند .
ارتباطات درون سازمانی
اصول تحلیل گری ارتباطات این سازمان طی یک دوره پنج ساله با همکاری بیش از یکصد نفر از صاحبنظران ارتباطات دانشگاه وصنعت وبا مطالعه در بیش از ۱۲ کشور مختلف تهیه و تنظیم شد این مهم در سه مرحله مختاف در فاصله سا لهای ۱۹۷۱تا۱۹۷۴ با بهره گیری از ۱۶۳ محقق وبر گزاری ۷ کنوانسیون واجلاس چارچوب فکری تحلیل گری ارتباطات و دستورالعمل های تحلیل گری ارتباطات را تدوین نمود دومین مرحلهء این کار در فاصله سالهای ۱۹۷۴تا۱۹۷۶ انجام شد دراین مرحله از تجربیات یکصد محقق از چهار کشور مختلف بهره گیری شد
هدف این مرحله ازمایش مقدماتی ابزار ودستور العمل های تحلیل گری ارتباطات بود این کار برای ۱۰ سازمان مختلف انجام شده که مورد تحلیل گری قرار گرفته اند مرحله سوم این طرح در فاصله سالهای ۱۹۷۶تا۱۹۷۹ به انجام رسید در این مرحله ۱۵۰ پژوهشگر کشور مختلف شرکت داشتند و توا نستند در ۶ مرحله کامل بیش از سه هزار کارمند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند .
دستاورد های این مرحله عبارت بودند از :
الف : اجرایدستور العمل های تحلیل گری در سازمان های مختاف
ب:ایجاد هنجار های مقایسهای درون سازمانی
ج:به کار گرفتن نتایج تحلیل گری در ایجاد و ازمون تئوری های ارتباطات سازمانی
د: انتشار نتایج تحلیل گری ارتباطات
ه:اموزش تحلیل گری به محققان و صاحبنظران
و:برگزاری دو جلسه توجیهی نتایج این امر در سطح مدیریت .
شرایط محیط فرا سازمانی ودرون داد نظام روابط کار
مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
هماهنگی |
1 تا 8 |
مشارکت |
9 تا 11 |
ارتباطات |
12 تا 14 |
پاسخگوی گرامی
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:3
سوالات:14
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5