پرسشنامه بازاریابی آموزشی (باکر و هولت؛2004)
پرسشنامه بازاریابی آموزشی توسط باکر و هولت در سال 2004 ساخته شد.پرسشنامه دارای 13 گویه بسته پاسخ می باشد. پرسشنامه مذکور در پژوهش حسنی(1392) اعتباریابی شده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه در پژوهش مدکور مورد تایید استاتید راهنما قرار گرفت. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت (خیلی زیاد تا خیلی کم) طراحی شده است و الفای کرونباخ به دست آمده 0/92 می باشد
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
بازاریابی آموزشی: بازاریابی آموزشی مجموعه کوششهائی است که به منظور پیشبینی، تعیین و هدایت نیازهای آموزشی کارکنان و طراحی برنامههائی جهت رفع این نیازها و ترغیب افراد و اعضاء سازمان به پذیرش آموزش صورت میپذیرد. “بازاریابی آموزشی” میکوشد تا مخاطبان آموزش و مشتریان بالقوه آموزش را به درستی بشناسد و باور و علاقه به آموزش را در آنان ایجاد و تقویت کند( الوانی، 1385،ص47 ).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد بازاریابی آموزشی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات13سوال پرسشنامة بازاریابی آموزشی میدهند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
بازاریابی آموزشی | (باکر و هولت؛2004) |
1-13 |
بازاریابی آموزشی
واژه بازاریابی در بسیاری از منابع و دوره های آموزش بازاریابی توسط متخصصین این علم، به این شکل تعریف شده است: ” مجموعه تمام فرایندهایی که در مراحل دریافت یک محصول و یا خدمت، از تولیدکننده تا تحویل آن به مشتری نهایی، دخالت دارند، بازاریابی نامیده می شود.” بر اساس این تعریف بازاریابی شامل مفاهیم مربوط به تولید و ساخت یک محصول و یا خدمت، شناسایی بازار هدف و مشتریان بالقوه، معرفی و ترویج محصول از طریق شبکه های فروش، می باشد.
بازاریابی به چه معنا است؟
بازاریابی به زبان ساده استخراج ارزشها و ویژگیهای شاخص محصولات و خدمات شما و معرفی این ویژگیها به مشتری است. برخلاف تصور عام بازاریابی فقط یافتن مشتری مناسب برای یک محصول یا خدمات نیست. بلکه مهمترین بخش آن مهارت پیدا کردن ویژگیهای مثبت محصول یا خدمات و معرفی کردن آن است. در حقیقت اگر نتوانید در بازار پررقابت امروز برای محصولی که میفروشید یا خدماتی که ارائه میدهید ویژگی و شاخصهای مثبتی پیدا کنید، احتمالاً نمیتوانید بهخوبی بازاریابی کرده و آن را بهراحتی بفروشید.