پرسشنامه اخلاق حرفه ای(گریگوری و همکاران؛1990)
پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای این ابزار به وسیله گریگوری، سی، پت در سال 1990 به همین منظور ساخته شده است. ابعاد چهارگانه اخلاق کار از نظر پتی (1990) عبارتند از: دلبستگی و علاقه به کار، 6 پرسش، پشتکار و جدیت در کار، 6 پرسش، روابط سالم و انسانی در محل کار، 6 پرسش، روح جمعی و مشارکت در کار، 5 پرسش. پرسشنامه اخلاق کار از 5 گویه در ظبف پنج درجه ای لیکرت(همیشه این طورم، بیش تر وقت ها این طورم، بعضی وقت ها این طورم، بندرت این طورم، ابداً این طور نیستم، تشکیل شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مجموعهاي از قوانين كه در وهله اول از ماهيت حرفه و شغل به دست می آيد.
اخلاق حرفه ای، يك فرايند تفكر عقلانی است كه مجموعه ای از کنش ها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده است که از سوی سازمانها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد.
رفتاري متداول در ميان اهل يک حرفه است.
مديريت رفتار وکردار آدمی هنگام انجامدادن کارهای حرفهای است.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه :
در این پژوهش منظور از پرسشنامه اخلاق حرفه ای نمرهاي است كه کارکنان به سوالات23 گویه ای پرسشنامة اخلاق حرفه ای میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع |
سوالات |
دلبستگی و علاقه به کار |
(گریگوری و همکاران؛1990) | 1 تا 6 |
پشتکار و جدیت در کار | (گریگوری و همکاران؛1990) |
7 تا 12 |
روابط سالم و انسانی در محل کار |
(گریگوری و همکاران؛1990) | 13 تا 18 |
روح جمعی و مشارکت در کار | (گریگوری و همکاران؛1990) |
19 تا 23 |
هدف آموزش اخلاق حرفه ایی
• محقق كردن اين امر است كه در سازمان چه ارزش هايی را چه موقع بايد حفظ و اشاعه نمود.
• تصحیح و تقویت انگیزش
• ارتقاء مهارت
• افزایش توان وتحول نگرش
مبانی اخلاق حرفه ای و انتظارات اجتماعی
• وفاداری
• احساس مسؤليت اجتماعی
• صداقت و راستگويی
• انصاف و برابری
• امانت داری
ویژگیهای افرادی که اخلاق حرفهای دارند:
• مسئوليتپذيری
در اين مورد فرد پاسخگوست و مسئوليت تصميمها و پيامدهاي آن را می پذيرد؛ سرمشق ديگران است؛ حساس و اخلاقمند است؛ به درستکاري و خوشنامي در کارش اهميت می دهد؛ برای ادای تمام مسئوليتهای خويش کوشاست و مسئوليتی را که به عهده می گيرد، با تمام توان و خلوص نيت انجام می دهد.