پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی(دانایی فراد و همکاران؛1389)
پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی توسط دانایی فرد و همکاران (1389) طراحی گردید که شامل 33 گویه 5 مولفه (بی تفاوتی به مدیر، بی تفاوتی به سازمان، بی تفاوتی به ارباب رجوع، بی تفاوتی به همکار و بی تفاوتی به کار) می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
بی تفاوتی سازمانی
ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺼﺄ ﺗﺤﻘﻖ ﯾﺎ ﻋﺪم ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ و ﺷﮑﺴﺖ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮاي ﯾﮏ ﯾﺎ ﮔﺮوﻫﯽ از اعضاء تفاوت نکند را «بی تفاوتی سازمانی» نامیدند. روانشناسان معتقدند بیتفاوتی زمانی اتفاق می افتد که شخص پس از ناکامی طولانی، امید تحقق هدف یا هدف های خود را در وضعیتی به خصوص از دست می دهد و میخواهد از منشاء ناکامی خود کناره گیری کند (عباسی و همکاران،1394: 60).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور ازپرسشنامه استاندارد بی تفاوتی سازمانی پاسخی است که معلمان به پرسشنامه 33 سوالی دانائی فر و همکاران(1389) دارای مولفه های (بی تفاوتی به مدیر، بی تفاوتی به سازمان، بی تفاوتی به ارباب رجوع، بی تفاوتی به همکار و بی تفاوتی به کار) پاسخ می دهند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه ها |
سوالات مربوط به هر مولفه |
بی تفاوتی به مدیر |
1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9 و 10 |
بی تفاوتی به سازمان |
11، 12، 13، 14، 15 و 16 |
بی تفاوتی به ارباب رجوع |
17، 18، 19، 20، 21 و 22 |
بی تفاوتی به همکار |
23، 24، 25 و 26 |
بی تفاوتی به کار |
27، 28، 29، 30، 31، 32 و 33 |
بی تفاوتی سازمانی
وقتی یک اتفاق مهم و سرنوشت ساز در سازمانی که در آن اشتغال دارید، رخ می دهد و هیچگونه عکس العمل و یا واکنشی را از سوی کارمندان آن سازمان مشاهده نمی کنی، بی شک شاهد یکی از نشانه های بی تفاوتی سازمانی یا همان (organizational indifference) هستید.
برای مثال جدائی بخش مهم و تاثیر گذاری از بدنه سازمان شما از چرخه کسب و کار سازمانی شما و بی تفاوتی به این موضوع بخصوص از سوی افراد شاغل مستقیم در همان بخش که از آن ارتزاق می کنند.
بي تفاوتي نوعي انحراف از وضعيت متعادل در سازمان است. در مديريت بحران نيز، بحران را انحراف از وضعيت تعادل تعريف كرده اند. پس شايد بتوان بي تفاوتي را نيز نوعي بحران ناميد.