پرسشنامه تسهیم دانش (کیم و لی؛2013)
پرسشنامه تسهیم دانش: پرسشنامه تسهیم دانش تویط کیم و لی(2013) طراحی و اعبتاریابی شده است، پرسشنامه شامل 9 سوال بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکتر می باشد، پرسشنامه دو بعد توزیع دانش و انتقال دانش را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه در پژوهش حسینی(1393) اعتباریابی شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش: مجموعه عواملی هستند که بر روی رفتار تسهیم دانش از سوی کارمندان تاثیر گذار می باشند. از مرور ادبیات تحقیقاتی مربوط به حوزه های مدیریت دانش و تسهیم دانش، می توان عوامل مذکور را به دو دسته ی فردی و سازمانی تقسیم کرد.
از عوامل فردی می توان به انگیزه کارمند، مالکیت اطلاعات، فواید و اصول اخلاقی وی اشاره کرد. عوامل سازمانی اشاره به فرهنگ سازمانی، رویکردهای مدیریت منابع انسانی و مدیریت و غیره … دارد. با وجود این، تمامی رویکردهای مدیریت منابع انسانی باعث تقویت و افزایش تبادل دانش نمی شود، رویکردهای نادرست مدیریت منابع انسانی می تواند مضر و زیان آور بوده و بر روی رفتار تبادل دانش کارمندان تاثیر منفی بگذارد (پن لی و هونگای، 2012).
بنابراین، انتخاب رویکردهای مناسب مدیریت منابع انسانی که بتواند باعث تسهیل پروسه ی تبادل دانش در میان کارمندان شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رویکردهای خاصی برای مدیریت منابع انسانی وجود دارند که ثابت شده است که در تشویق رفتار تبادل دانش موثر هستند مانند آموزش و توسعه، پاداش دهی و جبران بر اساس عملکرد (کیم و لی، 2013).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
تسهیم دانش: نمره که افراد از پاسخگویی به پرسشنامه تسهیم دانش کیم و لی(2013) کسب خواهند کرد.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع |
سوالات |
توزیع دانش |
(کیم و لی؛2013) | 1-5 |
انتقال دانش | (کیم و لی؛2013) |
6-9 |
تسهیم دانش
مطابق با تعریف مدیریت دانش ، تسهیم دانش یکی از حوزه های کلیدی در فرآیند مدیریت دانش است . فرهنگ ما، تعاریف و پیام های متفاوتی را از مفهوم به“ اشتراک گذاشتن“ ارایه می کند. در کودکی بسیاری از والدین، فرزندان خود را تشویق می کنند که اسباب بازی های خود را با همبازی های خود تقسیم کنند.
در حالی که در مدرسه، دانش آموزان یاد می گیرند که برگه های امتحانی خود را از چشم های کاوشگر پنهان کنند . در حالی که در مدرسه، شرکت ها و موسسات به کارمندانی پاداش می دهند که اطلاعات را برای خودشان نگه می دارند.“ آدام بیانچی“، یکی از تحلیگران مدیریت دانش می گوید: غالباً ارزش شما برای یک سازمان در آن چیزی است که شما می دانید و دیگران نمی دانند.