پرسشنامه هویت حرفه ای پرستاران(هائو و همکاران،2014)
پرسشنامه هویت حرفه ای پرستاران توسط هائو و همکاران (2014) توسعه داده شده است. این پرسشنامه از 17 سوال تشکیل شده است که 5 عامل (تصویر شخصی حرفه ای، دستاوردهای شغل، مقایسه اجتماعی و خود انعکاسی، استقلال حرفه ای، و مدل سازی اجتماعی) را اندازه گیری می کنند. طیف پاسخ دهی این سوالات به صورت یک طیف لیکرت 5 گزینه ای از کاملا مخالفم (نمره 1) تا کاملا موافقم (نمره 5) است.
آلفای کرونباخ این پرسشنامه توسط طراحان پرسشنامه برابر با 83/0 و همچنین پایایی دو نمیه کردن آن نیز برابر با 84/0 بدست آمد. این پرسشنامه برای سنجش هویت حرفه ای در بین دانشجویان پرستاری و همچنین سنجش اثربخشی مداخلات و راهبردهای آموزشی مرتبط با هویت حرفه ای بکار می رود.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد هویت حرفه ای: نگرش های مشخص و رفتارهای تعیین شده ای که با نقش سازگاری دارند (زارع ،۱۳۹۳) و عبارت است از تصویر شخصی حرفه ای، دستاوردهای شغل، مقیاس اجتماعی و خود انعکاسی استقلال حرفه ای و مدلسازی اجتماعی (هائو و همکاران ،2014).
تصویر شخصی حرفه ای: درک از خود حرفه ای مبتنی بر نگرش ها، عقاید، احساسات ، ارزش ها ، انگیزه ها و تجارب( هائو و همکاران ،2014).
دستاوردهای شغل: رفتارهای اکتشافی تعادل در انتظارات و تجربیات و یا ایده آل و واقعیت (هائو و همکاران ،2014).
مقیاسه اجتماعی و خود انعکاسی: رفتارهای مقایسه و تفکر اجتماعی و اثر مدل سازی اجتماعی ( يو فانگ ها او ، ۲۰۱۱ ).
استقلال حرفه ای: خود مختاری در انتخاب حرفه و ماندگاری در نقش ( يو فانگ ها او ، ۲۰۱۱ ).
مدلسازی اجتماعی: مدل سازی اجتماعی از موفقیت و تجربه تسلط بر شغل ( يو فانگ ها او ، ۲۰۱۱ ).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
هویت حرفه ای: سوالات این متغیر از یوفانگ ها او (۲۰۱۱) اقتباس و بومی سازی شدند و روش اندازه گیری آن نمره ای است که پاسخگو از پاسخ به گویه های 1 تا 17 پرسشنامه بدست می آورد.
مقیاسه اجتماعی و خود انعکاسی: سوالات این متغیر از يوفانگ ها او( ۲۰۱۱) اقتباس و بومی سازی شدند و روش اندازه گیری آن نمره ای است که پاسخگو از پاسخ به گویه های ۲۳ تا ۲۵ پرسشنامه بدست می آورد.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع | سوالات |
تصویر شخصی حرفه ای | (هائو و همکاران،2014) |
1-6 |
دستاوردهای شغل |
(هائو و همکاران،2014) | 7-10 |
مقایسه اجتماعی و خود انعکاسی | (هائو و همکاران،2014) |
11-13 |
استقلال حرفه ای |
(هائو و همکاران،2014) | 14-15 |
مدل سازی اجتماعی | (هائو و همکاران،2014) |
16-17 |