پرسشنامه استاندارد رضایت شهروندان از مدیرت شهری
پرسشنامه استاندارد رضایت شهروندان از مدیرت شهری 16 سوال طراحی شده است.و بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است(خیلی کم تا خیلی زیاد نمرات 1 تا 5 است و دارای 4 مولفه می باشد.و بر اساس طیف لیکرت به دست امده بالای 0/70 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
وظایف شهرداریها:
پرسشنامه پس از شکلگیری حیات و گذشت زمان، پیدایش و توسعة ارتباطات و فناوری اطلاعات در هزارة دوم و پدیدآیی دهکدة جهانی موجب ایجاد تغییرات سریع در علایق و رفتارهای اجتماعی بشر و الگوهای رفتاری مختلف در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … در شهرها شد؛ این تحولات، شهر مدرن را به پدیدهای پیچیده تبدیل کرد و درنتیجه شکلگیری سازمانهایی را برای تولید کالا و خدمات و قبول مسئولیت ادارة امور زندگی شهروندان ضروری ساخت. با این وضع، ایجاد سازمانی به نام «شهرداری»، عالیترین تدبیر دنیای متمدن برای پاسخگویی به نیازمندیها و توقعات بیشمار ساکنان شهرها بود (کریمیان بستانی و همکاران، 1392: 15).
وظایف شهرداریها در جهان روزبهروز گستردهتر میشود و به منزلة نهادهای محلی نشئتگرفته از خواست عمومی، وظایف بیشتری را بر عهده میگیرند. از مجموعه وظایف دارای سنخ محلی، شهرداریهای ایران فقط وظایفی چون ارائة خدمات شهری، خدمات فرهنگی و تفریحی، نظارت و کنترل ساختمانی و تأمین بخشی از زیرساختهای شهری را عرضه میکنند (برکپور و همکاران، 1389: 16).
شهرداری، یکی از نهادهای جامعة مدنی است که در قانون اساسی در چهارچوب حاکمیت در عرصههای اجتماعی، محلی و شهری جزء ساختار توسعهای و مشارکتی کشور محسوب میشود. شهرداری، یکی از ضرورتهای نظام اجتماعی است که الزاما با ساختاری نمایان میشود که ایفای وظایفش فقط با مداخلة مردم امکانپذیر است. درواقع سازمان شهرداری به منزلة سازمانی محلی و غیردولتی به منظور ادارة امور محلی و ارائة خدمات لازم با هدف مدیریت و توسعة کالبدی، اقتصادی و اجتماعی در محدودة شهر و اطراف آن به وجود آمده و وظیفة آن برآوردهساختن نیازهای مشترک شهروندان است که هرکدام بهتنهایی قادر به برآوردهساختن آنها نیستند؛ بنابراین شهرداریها، مسئولیت مدیریت شهری را بر عهده دارند.
نظام مدیریت شهری، سازمانی گسترده متشکل از تمام عناصر و اجزای رسمی و غیررسمی ذیربط و مؤثر بر ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی حیات شهرها با هدف اداره، هدایت، کنترل و توسعة همهجانبه و پایدار شهر است. این توسعة همهجانبه و پایدار زمانی عملی خواهد شد که شهروندان از عملکرد سازمان شهرداری رضایت داشته باشند (حکمتنیا و موسوی، 1386: 16).
ارزیابی عملکرد:
ارزیابی عملکرد، یکی از ابزارهای اساسی و اصلی مدیریت برای تحقق اهداف، راهبردها و برنامههای سازمان است. در سازمانهای عمومی مثل شهرداری، طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد منجر به هدایت درست مدیران اجرایی شهرداری در مسیر تحقق اهداف، وظایف، راهبردها و برنامههای توسعه و بهبود خدمات شهری منطبق با کیفیت، هزینه و زمان مدنظر خواهد شد. از آنجا که شهرداری به منزلة نهادی عمومی مدیریت شهر را بر عهده دارد، ضرورت ارزیابی عملکرد و درنهایت مدیریت عملکرد آن مشهود است (معمارزاده و تبریزی، 1388: 48).
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
رضایت شهروندان |
1 تا 4 |
مشارکت شهروندان |
5 تا 8 |
تکالیف شهروندان |
9 تا 12 |
خدمات مناسب شهری |
13 تا 16 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:16
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5