پرسشنامه عملکرد شغلی (بونتیس وسرنکو؛2007)
پرسشنامه عملکرد شغلی: پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی توسط بونتیس وسرنکو(2007) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 11 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد. پرسشنامه سه بعد کارایی، اثربخشی و کیفیت را مور د بررسی قرار می دهد، این پرسشنامه توسط نوشاد (1393) اعتباریابی شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
عملکرد شغلی: درک فرد از بهبود کیفیت شغل ، بهره وری و اثربخشی و آسانی شغل و غیره می باشد ( کالکارنی و همکاران ، 2007). ابعاد عملکرد شغلی کارایی، اثربخشی و کیفیت می باشد.
کارایی: کارایی مربوط به اجرای درست کارها در سازمان است یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه ها ، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می شوند. کارایی عبارتست از نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازده استاندارد و تعیین شده ( مورد انتظار ) یا نسبت مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام شود .
اثربخشی : اثربخشی درجه تحقق هدف ها در سازمان است و بهرهوری مجموع کارایی و اثربخشی را مورد نظر دارد . اثربخشی به معنای انجام کارهای درست ، که سازمان را به اهداف خود نائل می کند.
کیفیت: خدماتی که کارکنان تحت تاثیر استانداردهایی که بر اساس آن عملکرد مورد ارزیابی قرار می گیرد انجام می دهند با معیار کیفیت مورد سنجش قرار می گیرد . کیفیت استانداردهایی است که کارکنان سازمان را نسبت به اولویت های مورد نیاز مدیریت و نوع عملکرد مطلوب جهت جلب رضایت مشتری آگاه می سازد (بونتیس وسرنکو،2007).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
عملکرد شغلی: در این تحقیق با شاخص های مطرح شده توسط بونتیس وسرنکو(2007) سنجیده می شود.
مولفه های پرسشنامه :
ابعاد |
تعداد سوال | شماره سوال | |
عملکردشغلی | کارایی | 3 |
1-3 |
اثربخشی |
3 | 4-6 | |
کیفیت | 5 |
7-11 |
عملکردشغلی
عملکرد شغلی ارزیابی می کند که آیا فرد به خوبی کار می کند.
عملکرد شغلی، به لحاظ علمی به عنوان بخشی از روانشناسی صنعتی و سازمان، بخشی از مدیریت منابع انسانی را تشکیل می دهد.
عملکرد یک معیار مهم برای نتایج و موفقیت سازمان است.
جان پا. کمپبل عملکرد شغلی را به عنوان متغیر فردی توصیف می کند.
و آن را از سازه های وسیع تر مانند عملکرد سازمانی یا عملکرد ملی متمایز می کند که متغیرهای سطح بالایی هستند.