پرسشنامه مدیریت تحول گرا (دوکت و مک فارلان؛2003)
پرسشنامه مدیریت تحول گرا: پرسشنامه استاندارد مدیریت تحول گرا توسط دوکت و مک فارلان (2003) طراحی و اعتباریابی شده است. این پرسشنامه شامل 29 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه بعد مدیریت کاریزماتیک 9 سوال، برای مولفه انگیزش فکری 10 سوال و ملاحظه فردی 10 سوال را مورد سنجص قرار می دهد، این پرسشنامه توسط سوناز(1393) اعتباریابی شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت تعاملی و دو سویه ای که به دنبال ایجاد انگيزههاي بالقوه در پيروان و ارضاي نيازهاي بالاتر آنان است (دوکت و مک فارلان، 2003).
الف) مدیریت کاریزماتیک
سرافرازی، فرهمندی، احترام و وفاداری بی چون و چرای پیروان از مدیریت است که حس آرمانی را انتقال می دهد. نفوذ مطلوب باعث می شود که رهبران به عنوان مدلهایی از نقش و الگوی رفتار برای پیروان باشند (اوشاگبمي 2004).
ب) انگیزش فکری در کارکنان
افزایش هوشیاری کارکنان و تلاش جهت تشویق و ترغیب آنان برای متعهد شدن به اهداف سازمان و تفکر در مسائل سازمان برای حل آن است (دوکت و مک فارلان، 2003).
ج) ملاحظات فردی مدیر
ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوتﻫﺎي ﻓﺮدي ﭘﻴﺮوان و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺗﻚ ﺗﻚ آﻧﻬﺎ و ﺗﺤﺮﻳﻚ آنها از ﻃﺮﻳﻖ واﮔﺬاري ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫﺎ ﺑﺮاي ﻳﺎدﮔﻴﺮي و ﺗﺠﺮﺑﻪ آﻧﻬﺎﺳﺖ. اﻓﺮاد ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ رﻫﺒﺮان ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ و رﻫﺒﺮان در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺣﺴﺎﺳﺎت و ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﺷﺨﺼﻲ آﻧﻬﺎ ﻧﮕﺮان ﻫﺴﺘﻨﺪ (اﺳﺘﻮن ودﻳﮕﺮان، 2004).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
مدیریت تحول گرا: نمره که افراد از پاسخگویی به پرسشنامه مدیریت تحول گرا دوکت و مک فارلان (2003) کسب خواهند کرد.
مدیریت تحول گرا
مدیریت تحول گرا متشکل از رفتارهای معطوف بر سطوح تیمی و فردی است و یکی از غالبترین رویکردها برای شناخت اثربخشی فردی، گروهی و سازمانی است.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه | منبع | سوالات |
مدیریت کاریزماتیک |
(دوکت و مک فارلان؛2003) | 1-9 |
انگیزش فکری | (دوکت و مک فارلان؛2003) |
10-19 |
ملاحظه فردی |
(دوکت و مک فارلان؛2003) |
20-29 |