پرسشنامه استاندارد ریسک ادراکی فازرمن و پاولو(2003)
پرسشنامه استاندارد ریسک ادراکی توسط فازمن و پاولو در سال 2003 طراحی شدد که دارای 20 سوال و در 5 وجه طراحی شد.و بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری 1 تا 5 (خیلی کم تا خیلی زیاد) شده است و الفای کرونباخ به دست امده بالای0/70 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
ریسک ادراکی
پرسشنامه ریسک، ناشی از احتمال وقوع بیش از یک نتیجه وعدم مشخص بودن نتیجه نهایی است. ریسک را می¬توان تغییر پذیری یا بی ثباتی نتایج غیر منتظره تعریف نمود. ریسک را معمولا از طریق اندازه گیری انحراف معیار نتایج تاریخی محاسبه می-نمایند. اگر چه تمامی کسب وکارها با ریسک همراه هستند، نهادهای مالی به خاطر ماهیت فعالیت های خود با انواع خاصی از ریسک روبرو می¬باشند. هدف نهادهای مالی به حداکثر رساندن سود وارزش افزوده سهامداران از طریق فراهم آوردن خدمات مالی مختلف و مدیریت ریسک می¬باشد. ریسک یا خطر، احتمال محقق نشدن پیش بینی های آینده تعبیر شده وعامل ایجاد انرا عامل ریسک نام نهاده اند.
عدم قطعیتی که مصرفکنندگان در زمانی که پیامدهای تصمیم آنها قابل پیشبینی نیست، با آن مواجه میشوند. ریسک ادراکی (ریسک متصور) بر اساس دو مفهوم پیامد منفی و احتمال روخداد این پیامد تعریف میگردد. 4 دسته عامل زیر بر ادراک مخاطره تاثیرگذار است:
• عوامل مربوط به مصرفکننده
• ماهیت نقش
• ویژگی کالا یا خدمت
• نمود پیامدهای منفی
انواع ریسک ادراکی شامل:
- ریسک کارکردی: ریسک اینکه محصول آنگونه که انتظار میرود کار نکند
- ریسک فیزیکی: ریسک اینکه محصول برای خود فرد و سایرین ضرر داشته باشد
- ریسک مالی: ریسک اینکه محصول به قیمتی که دارد نمیارزد
- ریسک اجتماعی: ریسک اینکه انتخاب محصول ضعیف ممکن است منجر به خجالت از دیگران شود
- ریسک روانشناختی: ریسک اینکه انتخاب محصول بد، خودپنداره مصرفکننده را جریحهدار نماید.
- ریسک زمانی: ریسک اینکه در صورتی که اگر محصول آنگونه که انتظار میرود، کار نکند زمانی که صرف جستجوی محصول میشود، هدر برود.
- هزینه فرصت: مخاطرهای که مصرفکننده با انجام یک عمل از انجام عملی دیگر باز میماند.
ریسک ادراک شده
ریسک ادراک شده یک متغیر زیربنایی در تجارت آنلاین است. از سوی دیگر در فعالیتهای تجاری که به صورت اینترنتی انجام میشود بحث اعتماد با اهمیتتر میشود. از طریق خریدهای اینترنتی نمیتوان به درستی مشتری را شناسایی کرد و همچنین مشتری نیز نمیتواند فروشنده را از نظر اطمینان و عدم اطمینان شناسایی کند. از طرف دیگر مشتری نمیتواند به طور فیزیکی کیفیت کالایی که قصد خرید آن را دارد به صورت فیزیکی آزمایش کند و به دلیل عدم اطمینان، احساسات شخصی و اطلاعاتی مالی خود را در اختیار قرار دهد.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
ریسک مالی |
2-1 |
ریسک عملکردی |
7-3 |
ریسک زمانی |
11-8 |
ریسک روانشناختی |
14-12 |
ریسک خصوصی |
20-15 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:5
سوالات:20
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5