پرسشنامه استاندارد توسعه خوشبینی برای بهبود عملکرد گرین و همکاران(2004)
پرسشنامه استاندارد توسعه خوشبینی برای بهبود عملکرد توسط گرین و همکاران در سال 2004 طراحی شد ودارای 29 در 4 بعد طراحی شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه خوش بینی: مهارتی مبتنی بر انتظارات مثبت است که دیدگاه ما را نسبت به بهبود وضعیت آینده، محکم و خوش بین نگاه می دارد.
خوشبینی منطقی یکی از مهارتهای حیاتی است که جوانان قبل از ورود به دنیای کسب و کار باید آن را فرا بگیرند و تمرین کنند. گاتفرید لایبنیتس، یکی از بنیانگذاران علم حسابداری است که علاوه بر دانش فنی، بهعنوان یکی از پشتیبانان نظریهی خوشبینی شناخته میشود. او یکی از مقتدرترین مدیران خوشبین بود و اعتقاد داشت که «ما در بهترین حالت خود زندگی میکنیم.»
خوشبینی یک مهارت احساسی است. این مهارت کمک میکند که بهرهوری را افزایش دهیم، اخلاقیات کارمندان را بهبود ببخشیم، مشاجرات را حل کنیم و بهطور کلی تأثیری مثبت بر دیگران داشته باشیم.
خوش بینی مهارتی احساسی است که به ما کمک می کند بهره وری را بالا ببریم، به مشاجرات و اختلافات پایان دهیم و تأثیر مثبتی روی دیگران داشته باشیم.
شاید عدهای خوش بینی را با ساده لوحی اشتباه بگیرند، اما حقیقت این است خوش بینی ابزاری قدرتمند برای بهبود زندگی شخصی و حرفهای است. خوش بینی ابزاری مؤثر برای مدیریت و رهبری است. رهبران قدرتمند می توانند به سادگی دیگران را برای انجام کارهای موردنظرشان متقاعد کنند. آنها می توانند چشم اندازی مثبت و قابل دسترس از آینده داشته باشند. این رهبران با اقتدار می توانند افراد تیمشان را به سوی “چطور می توان کارها را بهتر انجام داد” سوق دهند. در واقع، کارمندان برای رسیدن به نتایج مثبت و ثمربخش، نیاز به انرژی خوش بینی از سوی مدیران خود دارند.
یک رهبر بدبین و منفی نگر می تواند تأثیر بدی روی افراد تیم خود داشته باشد. افراد یک تیم برای شکوفا کردن استعدادهای خود و بهره بردن از آنها، باید ایدهها را با دید باز بنگرند، قدرت ریسک بالایی داشته باشند و تمام احتمالات را با دید مثبت تجزیه و تحلیل کنند. آنها باید بتوانند این قدرت ریسک را به دیگران نیز منتقل کنند. پس برای نوآوری بیشتر باید همیشه انتظار اتفاقات مثبت را داشته باشید. این در حالی است که افراد منفی باف در مواجه با مشکلات و تغییرات از عباراتی چون “قبلاً این کار را امتحان کردهایم”، “این راه حل بی نتیجه است” یا “ممکن نیست” استفاده می کنند. هیچ کسی با این نگرش نمی تواند تغییر را بپذیرد و به سوی پیشرفت و موفقیت گام بردارد.
تعریف مفهومی متغیر:
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:29
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5