پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی دیکنسون(2009)
پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی توسط دیکنسون در سال 2009 طراحی شد و داری 28 سوال در 3 بعد می باشد. بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
رفتار شهروند سازمانی :
ارگان رفتار شهروندی سازمانی را به عنوان رفتارهای تحت اختیار فرد تعریف کرده و بیان میکند که این دسته از رفتار ها به طور صریح و مستقیم بوسیله سیستم های رسمی، پاداش مورد توجه قرار نمیگیرد، ولی باعث ارتقاء اثر بخشی کارکردهای سازمان میگردد.
رفتار شهروندی سازمانی چیست؟ این اصطلاح، یک اصطلاح روانشناسی فنی برای تعریف مجموعهای از رفتارهای فردی در قالب گروه است. رفتار شهروندی سازمانی ابتدا توسط دنیس ارگان (Dennis Organ) در سال ۱۹۸۸ اینگونه تعریف شد:
«یک رفتار فردی که در سیستم رسمی پاداشدهی، هیچ پاداشی برای آن در نظر گرفته نمیشود … اما ترکیب آن با همین نوع رفتارها در گروه، منجر به اثربخشی میشود.» در دنیای کسبوکار، رفتار شهروندی سازمانی با بهرهوری در کار، اثربخشی کارکنان و سایر عواملی که میتوانند در کوتاه مدت و بلند مدت بر روی کسبوکار تأثیر بگذارند، ارتباط تنگاتنگی دارد.
رفتارهای معمول شهروندی سازمانی در کسبوکار زمانی اتفاق میافتد که کارکنان در یک گروه جمع میشوند تا به صورت منظم و دائم و یا موقتی و برای فعالیتی مشخص، با هم همکاری داشته باشند. برای مثال، کارکنان دپارتمان بازاریابی دائما رفتار شهروندی سازمانی خود را به نمایش میگذارند چرا که همگی در یک دپارتمان همکار هستند. کارکنانی که برای یک فعالیت موقتی و خاص در کنار هم جمع میشوند نیز، هر چند برای مدتی محدود، رفتار شهروندی سازمانی از خود نشان میدهند.
در سال ۱۹۸۸ دنیس ارگان در مطالعهی خود بر روی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی، به تعریف ۵ رفتار مشترک پرداخت. او در این مطالعه اظهار داشت که وقتی این رفتارهای مشترک در قالب گروه به نمایش گذاشته شوند،
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
عدالت تعاملی |
1 تا 3 |
رفتار شهروندی سازمانی |
4 تا 13 |
تعهد سازمانی |
14 تا 28 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:3
سوالات:28
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5