پرسشنامه استاندارد اقدامات انجام شده در زمینه کیفیت آدام و همکاران(1997)
پرسشنامه استاندارد اقدامات انجام شده در زمینه کیفیت توسط آدام و همکاران در سال 1997 طراحی شده است.و دارای 12 سوال می باشد.بر اساس طیف لیکرت (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است.آلفای کرونباخ برای پرسشنامه موفقیت مدیر کیفیت در سازمان 78/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
کیفیت
بشر از بدو خلقت با «كيفيت» سرو كار داشته است؛ مثلا در ساختن خانه و محل سكونت خود و در تشخيص مناسب بودن اسلحه و وسيله دفاعي خود، به نوعي از آن استفاده كرده است.
ديري نپاييد كه با گسترش پهنه نيازهاي آدمي و در پي آن ايجاد بازارهايي جهت دادوستد كالاها و خدمات، مساله كيفيت و وسعت يافتن بيش از پيش بازارها و كنترل كيفيت مطرح شد و پس از چندي، به عنوان عاملي اساسي و تاثيرگذار در عرصه توليد كالا و ارائه خدمات شناخته شد
بطور کلي تعاريف متعدد و گوناگوني در مورد کيفيت، كنترل كيفيت و بهبود کيفيت ارائه شده است. در اين بخش براي آشنايي دقيق تر با مفاهيم کيفيت به اهم تعاريف ارائه شده توسط متخصصين اين رشته اکتفا ميگردد. اما قبل از آن ارائه تعريفي از مشتري ضروري بنظر ميرسد.
مشتري:
مشتري كسي است كه توليدات يا خدمات سازمان را ميخرد يا از آن استفاده ميکند. درمجموع ميتوان مشتريان را به دو دسته تقسيم کرد: مشتريان خارجي ومشتريان داخلي
مشتريان خارجي:
در بيرون از سازمان محصولات توليد شده يا خدمات ارائه شده آن را ميخرند. تمام کاركناني که به نوعي در فرآيندهاي تهيه و توزيع کالا و يا خدمات نقش دارند بايد اثر کار و وظيفه خود را در بالا بردن سطح رضايت مشتريان خارجي بخوبي درک نمايند.
مشتريان داخلي:
در برابر مشتريان خارجي هر سازماني تعدادي مشتري داخلي نيز دارد که به اندازه مشتريان خارجي مهمند. در تمامي مراحل از قسمتهاي مهندسي گرفته تا توليد و ديگر فرآيندها همواره يک مشتري داخلي وجود دارد که محصول يا خدمتي را دريافت ميکند و در عوض محصول يا خدمتي را ارائه ميدهد
مدیریت کیفیت جامع
پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت.
روش های تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را به 5 روش عمده تقسیم میکند: (1) رویکرد تولید محور اقتصادی، (2) بازاریابی و روش مدیریت عملیاتی، (3) رویکرد مبتنی بر تولید، (4) رویکرد ارزش محور مدیریت عملیاتی، (5) رویکرد کاربر محور اقتصادی. گرچه فعالیت های اقتصادی و شغلی در طول زمان در حال تغییر است، اما تعاریف مدیریت کیفیت فراگیر همچنان از رویکردها تبعیت میکند. براساس یک تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را اینگونه معرفی میکند : مدیریت کیفیت فراگیر سیستمی است بر اساس بازخورد مستمر، به منظور بهبود کیفیت تولیدات خدماتی با استفاده از تکنیکها و روش های جامع.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:12
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5