پرسشنامه استاندارد ابعاد مدیریت کیفیت جامع هوک و همکاران(1998)
پرسشنامه استاندارد ابعاد مدیریت کیفیت جامع توسط هوک و همکاران در سال 1998 طراحی شده است و دارای 17 سوال در 10 بعد می باشد.بر اساس طیف لیکرت (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ابعاد مدیریت کیفیت جامع 87/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است.
مدیریت کیفیت جامع
TQM یا مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت.
مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت.
روش های تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را به 5 روش عمده تقسیم میکند: (1) رویکرد تولید محور اقتصادی، (2) بازاریابی و روش مدیریت عملیاتی، (3) رویکرد مبتنی بر تولید، (4) رویکرد ارزش محور مدیریت عملیاتی، (5) رویکرد کاربر محور اقتصادی. گرچه فعالیت های اقتصادی و شغلی در طول زمان در حال تغییر است، اما تعاریف مدیریت کیفیت فراگیر همچنان از رویکردها تبعیت میکند. براساس یک تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را اینگونه معرفی میکند : مدیریت کیفیت فراگیر سیستمی است بر اساس بازخورد مستمر، به منظور بهبود کیفیت تولیدات خدماتی با استفاده از تکنیکها و روش های جامع.
بنا به گفته ريوز و بندر ( 1994 )، هيچ تعريف واحد، جامع و همه جانبه اي از كيفيت وجود ندارد. مفهوم كيفيت در طول تاريخ تكامل پيدا كرد. بسته به ديدگاه هايي كه كيفيت را تعريف ميكنند، جنبه هاي مختلفي از كيفيت ميتوانند تعريف شوند مثل مسائل تعريفي(فلسفي)، سود و رقابت (اقتصادي)، رضايت مشتريان (بازاريابي) و فرايندهاي ساخت (مديريت عمليات)(گاروین،1984).
تعريفي از كيفيت كه در دهه 1980 مورد استقبال قرار گرفت، تعريف” كيفيت مطابق با مشخصات ” بود كه توسط فيل كراشباي ارائه شد، ولي اشكال تعريف اين بود كه ممكن است “مشخصات” آن چيزي نباشد كه مشتري ميخواهد يا مايل است آن را بپذيرد. تعريف بسيار بهتر، تعريف جوزف جوزان است كه با عنوان” كيفيت مناسب” براي مصرف ارائه شد؛ در اين تعريف، مناسب بودن را مشتري تعريف
ميكند(خاکی،1382).
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
بیانیه مأموریت کیفیت |
1 |
تمرکز بر مشتری |
2 تا 3 |
تعهد مدیریت |
4 و 5 |
توانمند سازی کارکنان |
6 و 7 |
ارتباطات در سازمان |
8 و 9 |
سیستم ارزیابی عملکرد |
10 و 11 |
شواهد آماری کیفیت |
12 |
آشنائی با مدیریت کیفیت جامع: |
13 و 14 |
مقیاس های هزینه های کیفیت |
15 و 16 |
دلایل تغییر کیفیت |
17 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:10
سوالات:17
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:6