پرسشنامه استاندارد توسعه منابع انسانی در مدیریت کیفیت رائو و همکاران(1999)
پرسشنامه استاندارد توسعه منابع انسانی در مدیریت کیفیت توسط رائو و همکاران در سال 1999 طراحی شده است و دارای 14 سوال در یک مولفه می باشد. و بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است.الفای کرونباخ به دست امده ان بالای 0/70 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت کیفیت یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است.
مدیریت کیفیت جامع
پرسشنامه استاندارد TQM یا مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت.
مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت.
روش های تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را به 5 روش عمده تقسیم میکند: (1) رویکرد تولید محور اقتصادی، (2) بازاریابی و روش مدیریت عملیاتی، (3) رویکرد مبتنی بر تولید، (4) رویکرد ارزش محور مدیریت عملیاتی، (5) رویکرد کاربر محور اقتصادی. گرچه فعالیت های اقتصادی و شغلی در طول زمان در حال تغییر است، اما تعاریف مدیریت کیفیت فراگیر همچنان از رویکردها تبعیت میکند. براساس یک تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را اینگونه معرفی میکند : مدیریت کیفیت فراگیر سیستمی است بر اساس بازخورد مستمر، به منظور بهبود کیفیت تولیدات خدماتی با استفاده از تکنیکها و روش های جامع.
جنبههای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر
مدیریت کیفیت فراگیر جریانی است که از یک عرضه کننده به فرایند یا سیستم( یعنی آنچه عملا در یک بخش از سازمان رخ میدهد) شروع میشود و پس از آن به مشتری می رسد این به معنی آن است که مدیریت کیفیت فراگیر بر کار بر روی دو رابطه کلیدی تاکید میکند:
روابطی که بین ما(سازمان) و عرضه کنندگان ما وجود دارد؛
روابطی که بین ما و مشتریان وجود دارد.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:14
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5