پرسشنامه بازاریابی حسی (هولتن و همکاران،2009)
پرسشنامه بازاریابی حسی :پرسشنامه بازاریابی حسی توسط هولتن و همکاران(2009) طراحی و اعتباریابی شده است، پرسشنامه شامل 26 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه پنج بعد بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط فراهانی (1394) اعتباریابی شده است.
ردیف |
حواس | آیتم های مورد بررسی | سوالات مربوطه | منبعی که شاخص از آن خارج شده |
1 |
بینایی |
نمای بیرونی هتل و رستوران
فضای داخلی و چیدمان فیلم کوتاه استفاده از طرح مناسب استفاده از رنگ مناس نورپردازی مناسب تبلیغات تصویری |
1
2 3 4 5 6 7 |
هولتن و همکاران،2009
|
2 | شنوایی |
آهنگ های تبلیغاتی استفاده از افرادی که با صدایی صمیمی و پر انرژی صحبت می کنند پخش موسیقی صدا،ملودی یا شعاری خاص که بصورت متمایز قابل تشخیص باشد استفاده از موسیقی مناسب در محیط استفاده از لحن و صدای شخصی خاص |
8 9 10 11 12 13 |
هولتن و همکاران،2009
|
3 |
بویایی |
استفاده از رایحه ای خوب
اختصاص عطر و بوی انحصاری تناسب بو با محصولات مورد استفاده استفاده از تبلیغات معطر استفاده از رایحه ای متناسب با فضا |
14
15 16 17 18 |
هولتن و همکاران،2009
|
4 | لامسه | محیط ملموس و راحت و استفاده از وسایل راحت
امکان لمس محیط استفاده از جنس و بافت خاص در محیط هتل و رستوران دمای مناسب محیط |
19
20 21 22 |
هولتن و همکاران،2009
|
5 | چشایی | انتخاب نام های مهیج و جذاب برای غذا
اختصاص طعم خاص نحوه ارائه و سرو مواد غذایی تبلیغات چشایی(امکان تست طعم) |
23
24 25 26 |
هولتن و همکاران،2009
|
بازاریابی حسی:
بازار یابی حسی شناسائی و تأمین نیازها و علائق مشتری به روشی سودآور است که مصرف کنندگان را از طریق ارتباطات دو جانبه و زنده با خاطرهای مثبت و به یاد ماندنی درگیر می کند، شخصیت برند را ملموس و به زندگی روزمرّه می آورد و برای مشتریان هدف ارزش افزودهایجاد میکند (نجاتی، 1393). بازاریابی حسی فرآیند شناسایی و تامین نیازها و علائق مشتری به روشی سودآور است تا آن را درگیر ارتباطات دو جانبه ای کند که شخصیت برندها را به زندگی آورده و برای مشتریان هدف،ارزش افزوده ایجاد کند. بازاریابی حسی یک متدولوژی یکپارچه است که همیشه برای مشتریان هدف از طریق ارتباطات بازاریابی برند-مرتبط ارزش می آفریند و آن ها را در علاقه و خواست خود نسبت به دیگر برندها نگاه می دارد(فراهانی، 1394).
تعاریف عملیاتی
بازاریابی حسی: بر اساس پرسشنامه استاندارد هولتن و همکاران(2009) سنجیده می شود
روایی و پایایی
روايي به اين مفهوم اشاره دارد كه وسيله اندازهگيري چيزي را كه ادعا ميكند دقيقاً همان چيز را اندازه بگيرد يعني متناسب با آن باشد و از مهمترين آن روايي صوري و محتوايي است و براي اينكه پرسشنامهاي حداقل داراي روايي محتوايي باشد بايد سوالات آزمون با توجه به مباني تئوريك دقيقاً مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد تا ميزان ارتباط و تناسب آنها با موضوع روشن گردد.
در مطالعه فراهانی(1394) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت.
مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامه در پژوهش فراهانی(1394)
پایایی کل پرسشنامه |
0.94 |