پرسشنامه مدیریت مشارکتی ( شادمان، 1387)
پرسشنامه مدیریت مشارکتی : برای سنجش مدیریت مشارکتی از پرسشنامه شادمان(1387)استفاده می شود که مشتمل بر 3 بخش و 14 پرسش بوده و سه بعد مشارکت انفرادی و مشارکت اجتماعی و مشارکت اقتصادی / استراتژیک را می سنجد.این پرسشنامه در پژوهش رستمی (1392) اعتباریابی شده است.
تعریف متغیر مفهومی:
مدیریت مشارکتی: یعنی مشارکت کارکنان در فرایند تصمیم گیری،دعوت از همه افراد به تفکر راهبردی و قبول مسئولیت فردی در قبال کیفیت کار و تولید ،حکایت و پاداش دادن به رفتار کارکنان که ارباب رجوع را راضی و عملکرد سازمان را بهبود می بخشد.(فیضی و همکاران،1389)مشارکت در زمینه اجتماعی: منظور نوع نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت در تقسیم کار میان کارکنان، مشارکت فعالانه در برنامه ریزی فعالیت های کاری و یافتن راهکارهای مؤثر درمشکلات کاری مرتبط می باشد.
مشارکت انفرادی: نوع نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت آن ها در حل و فصل اختلافات کاری می باشد.مشارکت اقتصادی ـ استراتژیک: نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت آن ها در فعالیت هایی است که جنبه اقتصادی /استراتژیک دارد که در اینجا فعالیت های مانند نفوذ در خریداری ، تجهیزات مورد نیاز ، فرایند های سازمانی مجدد،شرکت وتنظیم برنامه برنامه های آموزشی ، انتخاب مدیر واحد ، تدوین خط مشی های کاری تخصیص بودجه و طرح ها و برنامه های اینده سازمان مورد نظر می باشد( شادمان،1387).
مشارکت در زمینه اجتماعی :
منظور ار مشارکت اجتماعی ، نوع نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت در تقسیم کار میان کارکنان، مشارکت فعالانه در برنامه ریزی فعالیت های کاری و یافتن راهکارهای مؤثر درمشکلات کاری مرتبط می باشد( شادمان،1387).
مشارکت انفرادی
نوع نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت آن ها در حل و فصل اختلافات کاری ، جابه جایی و ارتقاء از واحد کاری به واحد دیگر و یا پست های بالاتر می باشد..( شادمان،1387).
پرسشنامه استاندارد مشارکت اقتصادی ـ استراتژیک
نگرش افراد در خصوص میزان مشارکت آن ها در فعالیت هایی است که جنبه اقتصادی /استراتژیک دارد که در اینجا فعالیت های مانند نفوذ در خریداری ، تجهیزات مورد نیاز ، فرایند های سازمانی مجدد،شرکت وتنظیم برنامه برنامه های آموزشی ، انتخاب مدیر واحد ، تدوین خط مشی های کاری تخصیص بودجه و طرح ها و برنامه های اینده سازمان مورد نظر می باشد( شادمان،1387،7).
سوالات مربوط به متغییر ها در پرسشنامه به تفکیک ابعاد آنها
متغییر |
ابعاد | سوالات |
مدیریت مشارکتی |
مشارکت انفرادی |
1-3 |
مشارکت اجتماعی |
4-6 |
|
مشارکت اقتصادی/ استراتژیک |
7-14 |
تعریف متغیر عملیاتی:
مدیریت مشارکتی: شامل سه بعد مشارکت در زمینه اجتماعی و مشارکت انفرادی و مشارکت اقتصادی استراتژیک میباشد.
مشارکت در زمینه اجتماعی: این متغییر با طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
مشارکت انفرادی: این متغییر با طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
مشارکت اقتصادی ـ استراتژیک: این متغییر با طیف لیکرت و ابزار پرسشنامه اندازه گیری خواهد شد.
روایی و پایایی
در مطالعه رستمی(1392) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و اصطلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید
در مطالعه رستمی(1392) پایایی پرسشنامه بر اساس یک مطالعه مقدماتی بر روی نمونه 30 نفری پایایی پرسشنامه 91/0 محاسبه شد.