پرسشنامه سبک مربیگری بکان و اسپیر (2003)
پرسشنامه سبک مربیگری : مربیگری فرآیند همراهی مداوم و حمایت از فرد برای ثابت قدم ماندن در اهداف و تعهدات خود است و به معنای پیمونی راهی میانبر، فائق آمدن بر ترس و تقویت و نیرومند ساختن نقاط و ویژگی های مهم و اساسی است. به بیان دیگر مربی گری، هنز تسهیل کردن اجرای فعالیت ها، فرآیند یادگیری و پیشرفت فرد است و به طور مداوم بر فرآیندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز می کند (لوبانز، 2009).
فرسودگی تحصیلی به منظور ارزیای سبک مربیگری افراد می توان از پرسشنامه سبک مربی گری بکان و اسپیر (2003) استفاده کرد. این پرسشنامه دارای 21 سوال و ابعاد هدایتگر، متقاعد کننده، خوش برخورد و تحلیلگر است. شماره سوالات مربوط به ابعاد این پرسشنامه به صورت زیر است:
- هدایتگر: سوالات 1 تا 5
- متقاعد کننده: سوالات 6 تا 10
- خوش برخورد: سوالات 11 تا 15
- تحلیلگر: سوالات 16 تا 21
پرسشنامه سبک مربیگری
سبک به خصوصیات رفتاری رهبر در هدایت، انگیزش، راهنمایی و مدیریت یک گروه گفته میشود. رهبران بزرگ میتوانند الهامبخش حرکتهای سیاسی و تغییرات اجتماعی باشند. آنها همچنین میتوانند به دیگران در آفرینش، نوآوری و رسیدن به اهداف، انگیزه بدهند. شما میتوانید با فکر کردن دربارهی خصوصیات رهبران بزرگ، تفاوتهای بزرگی در نحوهی رهبری این افراد با سایر رهبران مشاهده کنید. خوشبختانه تحقیقاتی بر روی تئوریها و چارچوبهای مختلف رهبری انجام شده است که این امکان را برای ما فراهم میآورد تا سبک های رهبری را بهتر شناسایی و درک کنیم.
روایی و پایایی
دانلود پرسشنامه در پژوهش غلامیان (1395) روایی سازه پرسشنامه با استفاده از روایی تشخیصی و روایی بار عاملی مورد بررسی قرار گرفت. ضرایب بار عاملی یک از نشانگرها با سازه مرتبط بزرگتر از مقدار لازم 40/0 است که از روایی پرسشنامه حمایت می کند. همچنین روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج بررسی پایایی وسیله اندازه گیری سازه های تحقیق با دو روش مختلف در پژوهش غلامیان (1395) نیز به صورت جدول زیر است:
ابعاد | آلفای کرونباخ | پایایی ترکیبی |
هدایتگر | 0.86 | 0.9 |
متقاعد کننده | 0.891 | 0.92 |
خوش برخورد | 0.947 | 0.96 |
تحلیلگر | 0.925 | 0.942 |