پرسشنامه اندازه گیری رفتارهای پرخطر( علیرضا رجایی و علی شفیعی ۱۳۹۰)
پرسشنامه اندازه گیری رفتارهای پرخطر : از پرسشنامه محقق ساخته قاسمی ۱۳۹۲ برای اندازه گیری رفتارهای پرخطر استفاده شده است.
این پرسشنامه در سال ۱۳۹۰ توسط دکتر علیرضا رجایی و علی شفیعی تهیه و تدوین گردید.شامل ۶۱ سؤال و در مجموع شش رفتار پر خطر در مورد نوجوانان در غالب مؤلفه های زیر می سنجد
مؤلفه های رفتارهای پرخطر | شماره سوالات مربوط |
اعتیاد و سوء مصرف مواد | 25-27-35-37-39-57-60 |
ایدز | 2-24-26-32-40-41 |
دخانیات
|
5 -7-10-12-15-17-20-22-51-55 |
خشونت | 1-3-4-6-8-11-13-14-16-19-21-28-29-31-33-36-42-45-47-49-54-56-58 |
مشروبات الکلی | 9-18-23-34-46 |
الگوی ناسالم تغذیه | 30-38-43-44-48-50-52-53-59-61 |
پرسشنامه استاندارد رفتار پُرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد و ناخوشایند قرار می دهد. همچنین عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی در حین کار که می تواند منجر به آسیب های شغلی شود. رفتار ناایمن عملی است که خارج از حدود استاندارد و تعریف شده در سیستم قرار داشته و می تواند سطح ایمنی و سلامت سیستم را تحت تاثیر قرار دهد.
امروزه رفتارهای پرخطر به رفتارهایی گفته می شود که سلامت و بهزیستی نوجوانان، جوانان و سایر افراد جامعه را به خطر می اندازد.
رفتارهای پرخطر مهمترین عامل به خطر افتادن سلامت جامعه اند. امروزه شیوع رفتارهای پرخطر بخصوص در نوجوانان و جوانان به یکی از مهم ترین و گسترده ترین دل نگرانی های جوامع بشری تبدیل شده و علیرغم فعالیت های سه دهه گذشته رفتارهای مخاطره آمیز در سطح چهان دارای رشد تصاعدی بوده است. علت رشد شاید این باشد که هنوز جهان و کشورهای در حال توسعه به این نتیجه نرسیده اند که باید انرژی بی پایان و جاه طلبی جوانان را درک نمایند؛ و به خلق فرصت های واقعی برای جوانان بپردازند.
مصرف مواد مخدر و الکل و کژروی های اخلاقی در سنین نوجوانی آغاز می شود. بررسی های انجام شده در جوامع پیشرفته و رو به رشد گویای افزایش رفتارهایی مانند مصرف سیگارف الکل و مواد مخدر است.
دانلود پرسشنامه جامعه امروز، نوجوانان و خانواده را با نیارهای فراوانی روبرو می کند. در این دوره نوجوانان از خانواده به سوی جامعه کشیده می شوند و در راستای به دست آوردن جایگاه اجتماعی می کوشند. در این دوران آن ها ممکن است دوستانی را برگزینند که والدین نپذیرند و یا ممکن است پوششی داشته باشند که والدین آن را نپسندند و یا این که به مقایسه خانواده خود با سایر خانواده ها بپردازند.