پرسشنامه ارتباطات دهان به دهان پاراماسون (1995)
پرسشنامه ارتباطات دهان به دهان : پرسشنامه ارتباطات دهان به دهان توسط پاراماسون (1995) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 5 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه توسط کاظمی(1394) اعتباریابی شده است.
شیوه نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف پنج گزينهاي ليكرت ميباشد (شامل: کاملاً موافقم تا کاملا مخالفم) در جدول زیر نشان داده شده است.
مقياس درجهبندي سوالهاي پرسشنامه های پژوهش بر اساس مقياس پنج درجهاي ليكرت
گزينه انتخابي | کاملا موافقم | موافقم | تا اندازهاي | مخالفم | کاملا مخالفم |
امتياز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
تعاریف نظری
ارتباط دهان به دهان: ارتباطات دهان به دهان در واقع ارتباط در ميان مشتریان به منظور به اشتراكگذاري اطلاعات دریافت خدمات است. ارتباط دهان به دهان ميتواند مثبت يا منفي باشد. ارتباط دهان به دهان مثبت شامل توصيههاي خوب و مطلوبي است كه افراد به ديگران در مورد محصولات، خدمات يا نامهاي تجاري ميدهند اما ارتباط دهان به دهان منفي كه بهعنوان يكي از اشكال رفتارهاي شكايتآميز مصرف كنندگان مورد توجه قرار ميگيرد شامل توصيههاي منفي و نامطلوبي است كه افراد در مورد محصولات و خدمات و نامهاي تجاري به هم ميدهند (شائمی و براری،1390). در این تحقیق منظور از ارتباط دهان به دهان، ارتباط دهان به دهان مثبت است. سازمانها ميتوانند با اعمال نفوذ در رابطه مشتريان با سازمان، اطلاعات محرمانهاي در خصوص نيازهاي آنها بهدست آورند و به همين تناسب نيز به نسبت رقباي خود خدمات رضايتبخش بيشتري را ارائه دهند. بررسی ادبیات نظری نشان داد که بازاریابي رابطهمند با كشف نيازهاي مشتريان، ميتواند منجر به وفاداري آنها و كاهش هزينههاي شركت شود(مورمن و همکاران، 2010)
تعاریف عملیاتی
دانلود پرسشنامه دو مولفه در نظر گرفته شده برای ارتباط دهان به دهان: توصیه و تشویق و بیان جنبههای مثبت هستند که با طیف پنج درجهای لیکرت در مقیاس فاصلهای (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) و توسط پرسشنامه ارزیابی شده است. شاخصهای آن عبارتند از:
- تشویق دوستان و بستگان به کار با این بانک
- توصیه این بانک به افراد جویای نظر
- توصیه این بانک به افراد در هنگام صحبت در این رابطه
- توصیه این بانک به دوستان
- صحبت در مورد جنبههای مثبت این بانک با افراد دیگر
روایی و پایایی
در پژوهش کاظمی(1394) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و اصطلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید .
آلفای کرانباخ در پژوهش کاظمی(1394)
متغیرها | α کرانباخ | تعداد سوالات |
کل | 85/0 | 5 |