پرسشنامه فرهنگ سازمانی شاین
پرسشنامه فرهنگ سازمانی شاین : پرسشنامه 21 سوال در 2 مولفه می باشد.
ابعاد
ابعاد عبارتند از: رابطه با طبیعت، فعالیت انسان، ماهیت انسان، رابطه با مردم، حقیقت و واقعیت.( شنایدر و بارسو، 52، 1379 -50)
1.مصنوعات بشر ساز( در سطح ظاهری) 2- ارزش ها و هنجارهای رفتاری( در سطح میانی) 3- باورها و پیش فرض ها( در هسته مدل).
2.باورها و پیش فرض ها: هسته فرهنگ یک سازمان باورها و پیش فرض ا هستند. پیش فرض ها به آنچه که اعضای سازمان واقعیت می پندارند و نحوه درک اندیشیدن و احساس آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، اشاره کند. پیش قرض ها به طور کلی امور مسلم فرض می شوند که تا حد زیادی از حوزه خود آگاهی افراد دور هستند و می توان ان را به حقیقت غیر قابل سوال که جای هیچ گونه بحث و جدل ندارد و به صورت واقعیت است در نظر گرفت.
پرسشنامه استاندارد دیدگاه کلاسیک ها در مورد انسان سازمانی: پیش فرض این دیدگاه مبنی بر انسان اقتصادی بود که کانون تمرکز آن بر ثروت و قدرت و مشوق های اقتصادی بود.
دیدگاه مدرن اولیه: برمبنای عقلانیت ، کنترل و مدیرت بود که انسان ها را حیوانات عقلایی در نظر گرفت.
دیدگاه مدرن: براساس انسان اکولوژیک بود که کانون توجه آن محیط و کنترل بیرونی بود.( رابطه موجودات با محیط).
دیدگاه نمادین – تفسیری: برمبنای انسان نمادین بود که معنا و تفسیر ، کانو توجه این گروه بود.( انسان ها سازندگان و کاربران نماد هستند)
دیدگاه پست مردن: بر مبنای انسان زیبا شناس بود که مهمترین پیش فرض آن گروه این بود که تجربه اسان پاره پاره استو کانون توجه انها بر خلاقیت، آزادی و تنوع بود.
شاین هفت موضوع بحث انگیز را که باید به وسیله هر فرهنگ و در هر دوره تاریخی حل شود مطرح می کند که در تعریف پیش فرض های هسته ای به ما کمک خواهند کرد . این هفت موضوع عبارتند از: 1- رابطه سازمان 2- ماهیت فعالیت انسان3- ماهیت واقعیت و حقیقت 4- ماهیت زمان 5- ماهیت طبیعت انسان6- تجانس در برابر تنوع.
مولفه های پرسشنامه و سوالات مربوط به هر مولفه
دانلود پرسشنامه این پرسشنامه به منظور سنجش سطح فرهنگ سازمانی طراحی شده است. این پرسشنامه محقق ساخته بوده و برحسب مدل ادگار شاین طراحی شده و دارای 21 سوال می باشد با توجه به مدل شاین:
الف) سازگاری بیرونی( سطحی): شامل رسالت و استراتژی، اهداف، ابزار و نظام های کنترل است.
سوالات 5و6و7و8و9و10و17و18و19و20و21
ب) انسجام درونی( عمقی): شامل زبان مشترک ، تعریف مرز گروه، پاداش و تنبیه ها، جایگاه و روابط قدرت هستند.
سوالات:1و2و3و4و11و12و13و14و15و16
مقیاس پرسشنامه
نمره گذاری پرسشنامه براساس طیف 5 درجه ای لیکرت انجام شده است. بی این ترتیب که:
گزینه | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
پایایی این پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss بدست آمده است که به طبق زیر می باشد.
نام متغیر | میزان آلفای کرونباخ |
فرهنگ سازمانی | 87/0 |
روایی پرسشنامه
روایی پرسشنامه در پژوهش اعرابی، رحیم زاده تایید شده است.