پرسشنامه استراتژی سازمانی مایلز و اسنو ( 1978)
پرسشنامه استراتژی سازمانی : پرسشنامه استراتژی سازمانی توسط مایلز و اسنو،[1] (1978) ساخته شده است. این پرسشنامه نسخه 11 گویه ای آن بوده و دارای 3 زیرمقیاس است که تفکیک گویه های هر زیرمقیاس عبارت است از :
- آینده نگر یا پیشگام: گویه های 1 و 2 و 3 و 4؛
- تحلیلی: گویه های 8 و 9 و 10 و 11؛
- واکنشی یا تدافعی: گویه های 5 و 6 و 7.
شیوه نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه استراتژی سازمانی مایلز و اسنو، بر درجهبندی پنجگانه لیکرت صورت بندی شده است.
بسیار کم | کم | متوسط | زیاد | بسیار زیاد |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
برای محاسبه امتیاز هر زیرمقیاس، نمره تک تک گویه های مربوط به آن زیرمقیاس را با هم جمع کنید. دامنه امتیاز این پرسشنامه در زیرمقیاس های آینده نگر و تحلیلی بین 4 تا 20 در زیرمقیاس واکنشی بین 3 تا 15 خواهد بود. هر چه امتیاز حاصل شده از این پرسشنامه در هر زیرمقیاس بیشتر باشد، نشان دهنده گرایش بیشتر به آن زیرمقیاس خواهد بود و بالعکس.
روایی و پایایی
در تحقيق حیدرزاده روايي صوری و محتوایی این ابزار توسط اساتید مدیریت و کارآفرینی مورد تاييد قرار گرفته و پايايي آن با روش آلفای کرانباخ محاسبه شد که ضریب پایایی هر سه زیرمقیاس بالاتر از 0.7 بود.
[1] . Miles & Snow
سازمان ها به همان اندازه ای که ارتش ها به استراتژی های نظامی نیاز دارند به استراتژی های کسب و کار نیاز دارند تا به کار خود جهت و هدف بدهند، از منابع به روشی موثرتر استفاده کنند و تصمیمات اتخاذ شده از سوی افراد مختلف را هماهنگ کنند. ریشه بسیاری از مفاهیم و نظریات درباره استراتژی کسب و کار، ریشه در استراتژی نظامی دارد زیرا مفاهیم استراتژی از دل پیکارهای نظامی شکل گرفته است. برای غلبه به دشمن و کسی که برای پیکار در جبهه مقابل صف آرایی کرده است.
دانلود پرسشنامه این سوال ممکن است برای هر کسی ایجاد شده شده باشد که واژه استراتژی از کجا نشات گرفته است؟ در واقع این واژه از واژه یونانی strategia به معنای “مديريت نظامی” مشتق شده است. اما مفهوم استراتژی از یونان نشأت نگرفته است: اثر کلاسیک سان تزو (هنر جنگ) در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به عنوان اولین شرح و اولین تعریفدر مورد استراتژی شناخته می شود.