پرسشنامه سواد علمی فناورانه ولیزاده (1393)
پرسشنامه سواد علمی فناورانه توسط ولی زاده (1393) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 24 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه نه بعد مشاهده، کابرد ابزار اندازه گیری، جمع آوری اطلاعات، تفسیر و نتیجه گیری، برقراری ارتباط، طراحی تحقیق، آزمایش کردن، پیش بینی و فرضیه سازی را مورد سنجش قرار می دهد، پرسشنامه توسط پژوهشگر در طول فرایند تحقیق اعتباریابی شده است.
پرسشنامه استاندارد مولفههای آزمون برنامه درسی پنهان و سوالات مربوط به هر مولفه
مولفههای سواد علمی فناورانه | سوالها |
مشاهده | 1-2 |
کابرد ابزار اندازه گیری | 3-5 |
جمع آوری اطلاعات | 6-9 |
تفسیر و نتیجه گیری | 10-12 |
برقراری ارتباط | 13-14 |
طراحی تحقیق | 15-17 |
آزمایش کردن | 18-19 |
پیش بینی | 20-21 |
فرضیه سازی | 22-24 |
شیوه نمره گذاری
طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف پنج گزينهاي ليكرت ميباشد (شامل: خيلي كم، كم، تا اندازهاي، زياد و خيلي زياد) در جدول زیر نشان داده شده است.
مقياس درجهبندي سوالهاي پرسشنامه های پژوهش بر اساس مقياس پنج درجهاي ليكرت
گزينه انتخابي | خيلي زياد | زياد | تا اندازهاي | كم | خيليكم |
امتياز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
تعاریف نظری
دانلود پرسشنامه سواد علمی فناورانه شامل سلسله مراتبی از دانش و تواناییهایی است که به شهروندان جامعه امکان میدهد تا نسبت به زندگی و جهان علمی فناورانه امروز پاسخ دهند و درگیر باشند(رهبر، 1380). مهارتهای سواد علمی فناورانه، عبارتند از مشاهده کردن،کاربرد ابزار و اندازهگیری، جمعآوری اطلاعات، تفسیر و نتیجهگیری، برقراری اطلاعات، طراحی تحقیق، آزمایشکردن، پیشبینیکردن، فرضیه سازی(رهبر، 1380). سواد علمی- فناورانه حامل بار مفهومیای تحت عنوان همگانی کردن علم یا ترویج علم است.
مهارت مشاهده کردن: شامل توانایی دیدن دنیای اطراف، توجه به اجزای یک پدیده از طریق حواس پنجگانه، جمع آوری اطلاعات با توجه به حواس پنجگانه، توانایی تشخیص تفاوت ها و شباهت های پدیده ها از طریق مشاهده کردن و توانایی طبقه بندی پدیدهها.
مهارت کاربرد ابزار و اندازه گیری: شامل توانایی اندازه گیری ویژگی اشیاء و پدیده ها با استفاده از ابزاری معین و بر اساس یک مقیاس دقیق و توانایی مقایسه حجم یا اندازه دو شی.
مهارت جمع آوری اطلاعات: شامل توانایی جمع آوری اطلاعات لازم از راه منابع و مراجع مناسب، آگاهی از شیوه های دستیابی به اطلاعات و توانایی سازماندهی اطلاعات بدست آمده.
مهارت تفسیر و نتیجه گیری: شامل استخراج روابط و پیدا کردن الگوها از طریق کنار هم قرار دادن اطلاعات به دست آمده، توانایی بیان یک قاعده کلی در مورد رویدادها، توانایی تهیه گزارش در قالب جملات یا تصاویر یا جداول برای نتایج بدست آمده، توانایی انتقال اطلاعات و یافته ها به دیگران و توانایی انتقال اطلاعات و یافته ها به وسیله بحث و گفتگو و سایر روشها.
مهارت طراحی تحقیق: شامل، داشتن ایده، مسأله، ارائه راه حل، بررسی منطقی بودن راه حل ها و توانایی نتیجه گیری از اطلاعات برای حل مسأله.
مهارت آزمایش کردن و مهارت پیش بینی کردن: شامل انجام فعالیت هایی برای رسیدن به شناخت واقعی یک مسأله، توانایی حدس زدن اتفاقات بعدی با توجه به تجربیات قبلی خود.
مهارت فرضیه سازی: توانایی ارائه راه حل پیشنهادی، توانایی بررسی کارایی فرضیه ها در مورد علت های مشابه.
همگانی کردن علم(ترویج علم): شامل ماهیت کاملاً به روز شونده علم و فناوری، یادگیری مادام العمر، ترویج علم بین آحاد جامعه، معرفی مشاغل علمی، تشویق مردم به استفاده از راه حلهای علمی برای داشتن زندگی سالم، اهمیت همگانی کردن علم، فواید افزایش سطح دانش و آگاهی شهروندان(ولی زاده، 393).
تعاریف عملیاتی
سواد علمی فناورانه: بر اساس سوالات پرسشنامه سنجیده خواهد شد.
روایی و پایایی
در مطالعه ولی زاده(1393) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت.
پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش ولی زاده(1393) 83/0 به دست آمد.