پرسشنامه روابط میانی دلبستگی (KCAQ) – دلبستگی کودکان در دوره ی میانی
پرسشنامه روابط میانی دلبستگی
پرسشنامه هدف: سنجش دلبستگی کودکان در دوره ی میانی (قبل از دبستان و دبستان) از ابعاد مختلف (تکامل انطباقی مثبت، واکنش هیجانی، رفتارهای منفی، دوری گزیدن از حمایت چهره ی دلبستگی/فرد مراقب)
شیوه نمره گذاری و تفسیر
پرسشنامه استاندارد این پرسشنامه توسط هالپرن و کاپنبرگ (2006) طراحی شده است. تعداد سوالات آن 20 و هدف آن سنجش دلبستگی کودکان در دوره ی میانی (قبل از دبستان و دبستان) از ابعاد مختلف (تکامل انطباقی مثبت، واکنش هیجانی، رفتارهای منفی، دوری گزیدن از حمایت چهره ی دلبستگی/فرد مراقب) می باشد. طیف نمره دهی آن بر اساس لیکرت بوده که امتیازات مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
گزینه | هرگز | به ندرت | گاهگاهی | اغلب اوقات | همیشه |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
پرسشنامه فوق دارای چهار بعد بوده که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیر ارائه گردیده است:
بعد | سوالات مربوطه |
تکامل انطباقی مثبت | 6-1 |
واکنش هیجانی | 10-4 |
رفتارهای منفی | 16-11 |
دوری گزیدن از حمایت چهره ی دلبستگی/فرد مراقب | 20-17 |
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات سوالات مربوط به آن بعد را با هم جمع نمایید..
روایی و پایایی
در پژوهش سلیمانی و همکاران (1393) روایی و پایایی این پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که آزمون KMO برابر با 73/0 و در سطح مطلوب بوده و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنی دار بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس وجود چهار عامل در گویه ها را تایید کرد که 72/48% از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. ضرایب همسانی درونی این پرسشنامه در حد بالایی بدست آمد. محاسبه ی ضریب آزمون – بازآزمون به فاصله ی یک ماه مطلوب و بالا بود. تحلیل عاملی تاییدی، نتایح حاصل از تحلیل عامل به چرخش واریماکس را تایید کرد.
همبستگی معنی دار نمرات این پرسشنامه با نمرات پرسشنامه های هیجان های مادرانه و پرسشنامه SDQ روایی همگرا، واگرا و همزمان مقیاس را تایید کرد. همچنین پایایی آزمون – بازآزمون این پرسشنامه 79/0 گزارش شده است (به نقل از سلیمانی و همکاران، 1393).