پرسشنامه رشد قضاوت اخلاقی
پرسشنامه رشد قضاوت اخلاقی :
نکته : پرسشنامه به صورت عکس و pdf است.
رشد اخلاق در طول قرنها از مهمترین مسائل اجتماعی مورد توجه بوده است . نظریه پردازان بزرگ اوایل قرن بیستم اخلاق را وسیلهای برای رشد اجتماعی به حساب آورده اند . مطابق نظر مک دوگال (1928) رشد اخلاقی از مسائل عمده روانشناسی اجتماعی است . از نظر فروید (1930) احساس گناه مهمترین مساله اجتماعی است .
پرسشنامه استاندارد اولین تحقیقات روانشناسی در رشد اخلاق در سالهای 1928-1930 به وسیله دو روانشناس به نامهای هارتشورن و می انجام گرفت و پس از آن تحقیقات پیاژه در رشد اخلاق در سالهای 1932 در کتابی به نام داوریهای اخلاقی کودکان منتشر شد . سپس روانشناس دیگری به نام لورنس کلبرگ از حدود سال 1948 تاکنون در این زمینه مطالعات گسترده ای انجام داده است .
در نتیجه تحقیقات چندین ساله هارتشورن و می در زمینه رشد اخلاق در دبیرستانها پیچیدگی رشد اخلاقی در کودکان و نوجوانان مشخص شد و اهمیت مساله هر چه بیشتر آشکار گردید .
نظریه ای که مستقیماً تحقیقات اخیر رشد اخلاق را تقویت میکند ، مربوط به پیاژه است که از نظریه عمومی او در مورد رشد شناخت نشأت میگیرد . تحقیقات پیاژه در زمینه رشد اخلاق نتیجه بیش تز شنجاه سال مطالعه و تحقیق است .
واقع گرایی در برابر نسبی گرایی پیاژه معتقد است محدودیتهای شناختی کودک تا حدود هفت هشت سالگی باعث میشود که او وجودی بیرونی برای قوانین قائل شود و آن را غیرقابل تغییر بداند . کودک در این سن تفاوتی بین قوانین اخلاقی و فیزیکی نمیشناسد و نمیتواند قوانین اخلاقی را وسیله ای برای پیشبرد اهداف و ارزشهای انسانی به شمار آورد . به نظر پیاژه در این مرحله کودک قوانین را اضطراری و جبری و اطاعت از آنها را واجب و مقدس میداند . کودک علاوه بر دریافت قوانین به عنوان حقیقتی مطلق و بیرونی در مراحل اولیه رشد اخلاقی تصور میکند که والدین و بزرگسالان ، مقدس ، همه چیزدان و کاملند . این نگرش در مورد بزرگسالان همراه با واقعگرایی اخلاقی کودک باعث میشود که قوانین را غیرقابل تغییر و مقدس بداند .