پرسشنامه دانش مشتری عاشوری (1393)
پرسشنامه دانش مشتری : دانش مشتری: دانش مشتری، دارایی نامحسوس بسیار ضروری برای هر سازمانی است؛ زیرا به آن سازمان کمک می کند تا خود را در راستای تولید ارزش سازماندهی کند. پژوهشگران علم بازاریابی توصیه می کنند، کارکنان سازمان باید هر فرصتی را که برای تعامل با مشتری پیش می آید، دنبال کنند تا بتوانند پایگاه اطلاعات خود را نسبت به مشتری غنی تر سازند( شامی زنجامی ،2008؛ به نقل از عاشوری، 1393).
تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد دانش مشتری دارای ابعاد دانش از مشتری، دانش درباره مشتری و دانش برای مشتری است که در پرسشنامه از سئوال 1 تا 13 مورد سنجش واقع داده شده است (فنگ و تیان 2004، جیکیان2003).
مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه
سئوالات | شاخص ها |
1-5 | دانش درباره مشتری |
6-10 | دانش از مشتری |
11-13 | دانش برای مشتری |
منبع | تیان زو فنگ و جین- زین تیان[1](2004)، می جیکیان(2003) |
[1] – Feng & Tian
روایی و پایایی پرسشنامه
روایی ابزار جمع آوری داده ها
دانلود پرسشنامه اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که ما فکر می کنیم (سرمد و همکاران،1390). در پژوهش عاشوری(1393) برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شده است. بدین صورت که پرسشنامه، در اختیار تعدادی از صاحبنظران سازمان و مدیریت قرار گرفته است در نتیجه مواردی جهت اصلاح پیشنهاد گردید و سرانجام پس از اعمال اصلاحات در پارهای از موارد پرسشنامه نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد( سرمد و همکاران،1390). در پژوهش عاشوری (1393) پایایی پرسشنامه بر اساس روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS به دست آمده است و در نهایت بر روی گروه نمونه آماری اصلی به اجرا گذاشته شد.
سئوالات | شاخص ها | Cronbach’s Alpha |
1-5 | دانش درباره مشتری | 0.817 |
6-10 | دانش از مشتری | 0.828 |
11-13 | دانش برای مشتری | 0.768 |
لازم به ذکر است چنانچه ضريب آلفاي کرونباخ بيش از 7/0 محاسبه گردد، پايايي پرسشنامه مطلوب ارزيابي میشود.