پرسشنامه برنامه درسی پنهان
پرسشنامه برنامه درسی پنهان پرسشنامه ای محقق ساخته که توسط شیخی در سال (1388) طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 29 سوال و شامل سه مولفه جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی، ساختار فیزیکی و ساختار سازمانی، می باشد و بر اساس طیف پنح گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (نحوهی ارتباط رسمی بین کارکنان چگونه است) به سنجش برنامه درسی پنهان می پردازد.
تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
در این تحقیق منظور از برنامه درسی پنهان نمره ای است که پاسخ دهندگان به سوالات 29 گویه ای پرسشنامه می دهند.
مولفه های پرسشنامه و پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد توزيع سوالات برنامه درسی پنهان
مولفه های برنامه درسی پنهان | سوالها |
ساختار فیزیکی | 14،15،16،17،18،19،20،21،22،23 |
ساختار سازمانی | 24،25،26،27،28،29 |
جو اجتماعی و ارتباطات متقابل انسانی | 1،2،3،4،5،6،7،8،9،10،11،12،13 |
روایی و پایایی پرسشنامه
روایی ابزار جمع آوری داده ها
دانلود پرسشنامه اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که ما فکر می کنیم( سرمد و همکاران،1390). در اين پژوهش روایی پرسشنامه در پروژهش (شیخی، 1388) سنجيده شده است.
پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد( سرمد و همکاران،1390). ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شده در پژوهش ( شیخی، 1388 ) براي این پرسشنامه بالای 7/0 برآورد شد.
متغیر | آلفای کرونباخ |
پرسشنامه برنامه درسی پنهان | 87/0 |
مفاهيم برنامه درسي پنهان (مستتر) از جمله مفاهيم بسيار ارزشمند و راهگشا در تفكر و عمل برنامهريزي درسي است (مهرمحمدي، 1380 ص 260). برنامه درسي پنهان به تدريس متن غيررسمي و غير ملموس نظام ارزشها، هنجارها و طرز برداشتها و جنبههاي غيرآكادميك مراكز آموزش عالي و جنبههاي غيررسمي مراكز آموزش عالي كه متأثر از كل نظام تربيتي به فلسفة حاكم، ساخت و بافت كلي جامعه باشد، اطلاق ميشود (قورچيان، 1374) به عبارت ديگر برنامه درسي پنهان اجمالاً به مجموعهاي از يادگيريهاي در نظام آموزش عالي اطلاق ميشود كه در بستر فرهنگ حاكم بر محيط آموزشي (دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي) و بدون آگاهي اعضاي هيأت علمي و دانشجويان براي دانشجويان حاصل ميشود. در اين مقاله برنامهريزي درسي پنهان مورد بحث و بررسي قرار ميگيرد.