پرسشنامه تقلب تحصیلی استفنز و گلباچ (2007)
پرسشنامه تقلب تحصیلی : از ترم گذشته تاکنون، چه میزان با موارد زیر برخورد کرده اید؟ ( هرگز، خیلی کم، کم، زیاد، خیلی زیاد)
پرسشنامه تقلب تحصیلی توسط استفنز و گلباج (2007) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 44 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه چهار مولفه ادراک تقلب همسالان، باور به تقلب، خنثی سازی مسئولیت و رفتار تقلب را مورد سنجش قرار می دهد. پرسشنامه ربانی(1396) اعتباریابی شده است.
توزيع سوالات پرسشنامه
ابعاد پرسشنامه | شماره سوالها |
ادراک تقلب همسالان | 1 تا 6 |
باور به تقلب | 7 تا 21 |
خنثی سازی مسئولیت | 22 تا 32 |
رفتار تقلب | 33 تا 44 |
شیوه نمره گذاری
این پرسشنامه، بر درجهبندی لیکرت صورت بندی شده است.
برای مقیاس ادراک تقلب همسالان
هرگز | خیلی کم | کم | زیاد | خیلی زیاد |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
برای مقیاس باور به تقلب سه درجه ای
بله | مطمئن نیستم | خیر |
1 | 2 | 3 |
برای مقیاس رفتار تقلب لیکرت سه درجه ای
هرگز | یکبار | بیشتر از یکبار |
1 | 2 | 3 |
برای مقیاس خنثی سازی مسئولیت از نوع دوبخشی
موافقم | مخالفم |
2 | 1 |
برای محاسبه امتیاز هر زیرمقیاس، نمره تک تک گویه های مربوط به آن زیرمقیاس را با هم جمع کنید. برای محاسبه امتیاز کلی پرسشنامه، نمره همه گویه های پرسشنامه را با هم جمع کنید.
تعاریف نظری
تقلب تحصیلی: تقلب رفتاری را نشان میدهد که از «هنجارهای اخلاقی» دور میشود و بطور فریبآمیزی در تلاش برای به دستآوردن چیزهای با ارزش، از قوانین تخلف میشود (بلُدگود و همکاران، 2008). مطالعات دیگر، پدیده تقلب علمی را به عنوان یک تضاد بین فرهنگ جوانان و هنجارهای سیستم آموزشی یا به عنوان نشانهای از فرهنگهای متفاوت در برنامههای آموزشی متفاوت تلقی میکنند (کلنرود و روساندر، 2009). شو و همکاران (2011) در پژوهش خود دریافتند افرادی که اغلب تقلب میکنند، تقلب را به عنوان یک تخلف کمتر جدی در نظر میگیرند. نتایج تحقیقات دیگر نشان میدهد که اگرچه از نظر بسیاری از دانشجویان تقلب قبول نیست، اما با وجود داشتن این باور، هنوز مشارکت در رفتارهای تقلب علمی را گزارش کردند (داویس و همکاران، 1992). در نهایت، باور دانشآموزان درباره جدیت تقلب با رفتار خاص تقلب آنان متفاوت است، به عنوان مثال، رفتارهایی از قبیل استفاده از یادداشتهای دیگران را در مقایسه با دستیابی به سؤالات امتحان قبل از جلسه امتحان کمتر جدی تلقی میکنند (چودزیکا-چوپالا و همکاران، 2013).
تعاریف عملیاتی
در این تحقیق منظور از نگرش به تقلب نمره ای است که پاسخ دهندگان به سوالات 11 گویه ای پرسشنامه نگرش به تقلب می دهند
روایی و پایایی
در پروژهش ربانی (1392) روایی محتوایی و صوری و ملاکی این پرسشنامه مناسب ارزیابی شده است.
ضريب پايايي پرسشنامه در پژوهش ربانی(1396)
پرسشنامه | ضريب پايايي (الفای کرونباخ) |
تقلب تحصیلی | 89/0 |