پرسشنامه عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی
پرسشنامه عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی : هدف: شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی (مرتبط بودن با محصول، فناوری، سرگرم کنندگی، محتوای پیام، اعتبار و اعتماد پذیری پیام، هدف گیری صحیح و خصوصیات نفوذ پیام)
روش نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد این پرسشنامه دارای 19 سوال بوده و هدف آن شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی (مرتبط بودن با محصول، فناوری، سرگرم کنندگی، محتوای پیام، اعتبار و اعتماد پذیری پیام، هدف گیری صحیح و خصوصیات نفوذ پیام) می باشد. طیف پاسخدهی آن از نوع لیکرت پنج گزینه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
عنوان | خیلی کم | کم | نه کم نه زیاد | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
این پرسشنامه دارای 6 بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و نیز شماره سوالات مربوط به هر بعد ارائه گردیده است
بعد | سوالات مربوطه |
مرتبط بودن با محصول | 2-1 |
فناوری | 6-3 |
سرگرم کنندگی | 9-7 |
محتوای پیام | 13-10 |
اعتبار و اعتماد پذیری پیام | 15-14 |
هدف گیری صحیح و خصوصیات نفوذ پیام | 19-16 |
برای بدست آوردن امتیاز هر بعد از پرسشنامه، امتیازات مربوط به تک تک سوالات آن بعد را با هم جمع نمائید. امتیازات بالاتر در هر بعد نشان دهنده تاثیر بازدارنده بیشتر آن بعد بر موفقیت بازاریابی ویروسی، از دیدگاه فرد پاسخ دهنده خواهد بود و برعکس.
روایی و پایایی
در پژوهش عبدالهی و همکاران (1394) با استفاده از نظر اساتید روایی صوری و محتوای این مقیاس تایید گردید. روایی سازه پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون تحلیل عاملی با بدست امدن 6 عامل تایید گردید. پايايي آن با استفاده از روش آلفاي كرونباخ 84/0 بدست آمد.
عناصر مهم بازاریابی ویروسی
ارائه محصولات و خدمات ارزشمند: کلمه “رایگان” کلمهای ارزشمند و قدرتمند است. این کلمه در دامنه لغات بازاریابان یک عبارت شگفت انگیز محسوب میشود. بیشتر برنامههایی که برای بازاریابی ویروسی در نظر گرفته میشود میبایست برای جلب توجه مخاطبان صورت بگیرد و یک سری خدمات ارزشمند به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار بگیرد. مثلاً ارائه نرم افزارهای رایگان، سرویس ایمیل رایگان و همینطور اطلاعات مفید رایگانی که از نظر مشتری بسیار ارزشمند باشد. مشتریان علاقه زیادی به محصولات و خدمات ارزان قیمت دارند و تلاش زیادی برای به دست آوردن آن میکنند. در بازاریابی ویروسی مزد تلاشهای شما با تاخیر دریافت میشود اما نتیجه کار در نهایت باب میل خودتان است. نتیجه تبلیغاتی که برای بازاریابی ویروسی دیده میشود بسیار مهم است. محصول و خدمات رایگانی که کیفیت مطلوب را در بر بگیرد اولین و مهمترین گام بازاریابی ویروسی محسوب میشود.