پرسشنامه قابليت ترفیعات فروش
پرسشنامه قابليت ترفیعات فروش فروش می باشد. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه شده است:
عنوان | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. این امتیاز دامنه ای از 4 تا 20 خواهد داشت. امتیازات بالاتر نشان دهنده میزان قابليت ترفیعات فروش بیشتر در شرکت مورد نظر خواهد بود و برعکس. برای تفسیر بیشتر از جدول زیر پیروی نمائید:
امتیاز | تفسیر |
کمتر از 7 | قابليت ترفیعات فروش کم |
بین 14-8 | قابليت ترفیعات فروش متوسط |
بالاتر از 15 | قابليت ترفیعات فروش زیاد |
روایی و پایایی
در پژوهش ارجمند دهدشتی شاهرخ و همکاران (1396) روایی صوری و محتوایی این مقیاس توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. (90/0)
هدف از ترفیع در فروش (پروموشن)، افزایش فروش کوتاهمدت است. یکی از سر راستترین فعالیتهای ترفیع در فروش، کاهش قیمتها هستند. این کاهش هزینه میتواند شامل تخفیفها، کوپنهای مجانی، یکی بخرید یکی رایگان ببرید، طرحهای رایگان بیشتر از ۲۰% خرید، اعطای خدمات و کالا بیشتر از هزینه مشتری باشد. اما میتوان از دیگر تاکتیکهای ترفیعی مانند فروش همزمان دو کالا، هدایای رایگان و طرحهای وفاداری استفاده موثری کرد. طرحهای وفاداری بلندمدت، میتواند مشتریان را حفظ کند و فروش را تقویت کند.
فعالیتهایی برای ترفیع فروش
بسیاری از فعالیتهای ترفیع در فروش روی مکان فروش محصولات تمرکز دارد. هدف، تشویق کردن مشتریان برای ایجاد انگیزه خرید در آنها یا انتخاب برند شما در بین برندهای رقیب هست.
دیگر گزینههای تجاری شامل تشویق خردهفروشان به ارائه محصولات بیش از ظرفیت فضای قفسههای فروشگاه یا ارائه محصولات ترفیعی با بستهبندی خاص مانند مجموعه هدیه کریسمس میشود.