پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت سخت زنگ و همکاران(2014)
پرسشنامه استاندارد مدیریت کیفیت سخت توسط زنگ و همکاران در سال 2014 ساخته شده است ودارای 12 سوال در 4 بعد(مدیریت فرآیند / کنترل فرآیند، مدیریت فرآیند /نگهداری پیشگیرانه، مدیریت فرآیند / نظم و انظباط، کیفیت اطلاعات) می باشد.و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد)ساخته شده است. الفای کرونباخ این پرسشنامه 743/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت کیفیت سخت:
پرسشنامه مدیریت کیفیت سخت شامل تمامی فعالیت های مرتبط با کیفیت که بر روی سیستم ها و سخت افزار ها تمرکز دارد، می باشد. مدیریت کیفیت سخت شامل تکنیک های تولید، فرآیند های آماری و توسعه فعالیت های کیفی است. ( زنگ و همکاران، ۲۰۱۴).
مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت.
روش های تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را به 5 روش عمده تقسیم میکند: (1) رویکرد تولید محور اقتصادی، (2) بازاریابی و روش مدیریت عملیاتی، (3) رویکرد مبتنی بر تولید، (4) رویکرد ارزش محور مدیریت عملیاتی، (5) رویکرد کاربر محور اقتصادی. گرچه فعالیت های اقتصادی و شغلی در طول زمان در حال تغییر است، اما تعاریف مدیریت کیفیت فراگیر همچنان از رویکردها تبعیت میکند. براساس یک تعریف مدیریت کیفیت فراگیر را اینگونه معرفی میکند : مدیریت کیفیت فراگیر سیستمی است بر اساس بازخورد مستمر، به منظور بهبود کیفیت تولیدات خدماتی با استفاده از تکنیکها و روش های جامع.
در تعریفی دیگر داریم : یک سیستم هزینه اثربخش برای انجام تلاشهای بهبود کیفی مستمر افراد در کلیه سطوح سازمان، برای ارائه خدمات و کالاهایی میداند «که رضایت مشتریان را تضمین میکند و در جستوجوی این است که فرهنگی را ایجاد کند تا کلیه کارکنانش به وسیله آن به طور مداوم سازماندهی کارکنان را با نگرش تامین نیازهای متغیر و متنوع مشتریان بهبود بخشد.
جنبههای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر
مدیریت کیفیت فراگیر جریانی است که از یک عرضه کننده به فرایند یا سیستم( یعنی آنچه عملا در یک بخش از سازمان رخ میدهد) شروع میشود و پس از آن به مشتری می رسد این به معنی آن است که مدیریت کیفیت فراگیر بر کار بر روی دو رابطه کلیدی تاکید میکند:
روابطی که بین ما(سازمان) و عرضه کنندگان ما وجود دارد؛
روابطی که بین ما و مشتریان وجود دارد.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از مدیریت کیفیت سخت نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 12گویه ای پرسشنامة مدیریت کیفیت سخت میدهند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
مدیریت فرآیند / کنترل فرآیند |
1 تا 3 |
مدیریت فرآیند/ نگهداری پیشگیرانه |
4 تا 6 |
مدیریت فرآیند / نظم و انظباط |
7 تا 9 |
کیفیت اطلاعات |
10 تا 12 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:12
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:6