پرسشنامه استاندارد مهارت ارتباطی
پرسشنامه استاندارد مهارت ارتباطی توسط محقق در سال1394 طراحی شده است.پرسشنامه دارای 10 سوال در یک بعد می باشد. هدف پرسشنامه ارزیابی مهارت های ارتباطی در سازمان می باشد. .پرسشنامه با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینه ای(خیلی کم تا خیلی زیاد )نمره گذاری شده است ونمره به دست امده89/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
ارتباطات یکی از مهمترین ابزارهای جامعه متمدن می باشد و می توان گفت که ارتباطات مهمترین عامل توسعه و تعالی انسانی است. به عبارت دیگر ارتباطات برای موفقیت یک انسان امری حیاتی می باشد.
همانطور که ارتباطات برای انسان امری حیاتی است برای انجام عملیات یک سازمان، یا به عبارت بهتر برای شکل گیری و بقای سازمان نیز حیاتی می باشد.
ارتباطات میتواند موجب صدمه یا موجب راحتی شود. ما هر روز از طریق ارتباطات کلامی و غیر کلامی با دیگران ارتباط برقرار میکنیم و مهم است که بدانیم چگونه بهترین استفاده را از ارتباطات خود داشته باشیم.
هربرت سایمون می گوید:”بدون ارتباطات، سازمانی وجود نخواهد داشت و به همین علت می توان گفت امکان تاثیر گروه بر رفتار فرد نیز غیر ممکن خواهد بود” .
پرسشنامه ارتباطات تار و پود سازمان را به هم پیوند می زنند و موجب وحدت و یکپارچگی سازمان می شوند. وظیفه ایجاد ارتباطات صحیح در سازمان به عهده مدیریت است. مدیران از طریق ارتباطات هماهنگی ایجاد نموده،کارکنان را هدایت می کنند، برنامه ریزی و کنترل را انجام می دهند.
همانطور که ارتباطات مهمترین عامل پدیدار شدن سازمان ها هستند عامل تداوم بخش حیات آن نیز می باشند.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:10
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:6