پرسشنامه مدل الماس پورتر در سازمان
پرسشنامه مدل الماس پورتر : پرسشنامه استاندارد مدل الماس پورتر در سازمان دارای 20 سوال در 4 بعد طراحی شده است.و بر اساس طیف لیکرت (خیلیکم تا خیلی زیاد)نمره گذاری شده است. و الفای کرونباخ به دست امده بالای 0/70 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدل الماس پورتر
پرسشنامه مدل الماس پورتر برای تحلیل و سنجیدن رقابت پذیری ملل و گروه بندی کردن، طراحی گردیده است و یک مدل استراتژی تجارت پایدار، جهت بالا بردن قدرت رقابت پذیری می باشد که با بکارگیری و اجرای درست آن نتایج مثبتی به بار خواهد آمد.
۱٫ عوامل درونی به دو بخش اساسی و عالی تقسیم می گردند. بخش اساسی شامل منابع طبیعی، آب و هوا، موقعیت جغرافیایی، نیروی کار ساده و نیمه ماهر و حجم سرمایه و بدهی های یک کشور می باشد . بخش عالی نیز به زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی و سطح تحصیلات عالی پرسنل مانند مهندسین و دانشمندان تاکید دارد.
۲٫ شرایط تقاضا به نرخ رشد تقاضای داخلی وابسته است. اندازه و کیفیت شرایط تقاضای داخلی، تحت تاثیر میانگین رشد سالیانه تقاضا و شاخص تحصیلات و سطح انتظارات اجتماعی می باشد.
۳٫ صنایع پشتیبانی کننده بر چگونگی وضعیت بنادر ، حمل و نقل هوایی بین المللی ، حمل و نقل جاده ای و ارتباطات تاکید دارد.
۴٫ استراتژی و ساختار صنایع ، بیان کننده میزان رقابت داخلی(در درون خود) یا رقابت خارجی (ورود به رقابت های جهانی) می باشد.
ابعاد مدل الماس پورتر
از دیدگاه پورتر، ترکیب عوامل فوق می توانند درجه رقابت پذیری ملی را تعیین نموده و شرکت های جهانی نیز تلاش دارند از مزیت رقابتی ملل در سیستم تولید جهانی بهره جویند. مطالعات نشان می دهد، مدل الماس قابلیت های کاربردی زیر را دارد:
۱٫ جمع آوری اطلاعات تز ساختارهای اقتصادی- اجتماعی کشورها
۲٫ ارزیابی اقتصادی کشورها بر حسب صنایع و بازارها
۳٫ طراحی استراتژی های رقابتی برای شرکت های جهانی
۴٫ ارزیابی کارکرد های رقابتی شرکت ها در بازارهای جهانی
پورتر
با توجه به تغییرات و تحولات جهانی ، ضروری است که برنامه ها و استراتژی های صنعتی با ملا حظات رقابت پذیری ملی و بین المللی تبیین شود. با تحلیل رقابت پذیری، سیاست های آینده کشورها شکل میگیرد. بر این اساس کشورهای کمتر توسعه یافته می توانند نقشه استراتژی خود را بر اساس چنین تحلیلی شکل دهند و دولت ها می بایست، سیاست های حمایتی خود را از صنایع ، بر این اساس تنظیم نمایند.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:20
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5