ادبیات نظری بازاریابی رابطه مند

customer-relationship-marketing

ادبیات نظری بازاریابی رابطه مند

ادبیات نظری بازاریابی رابطه مند در سال های اخیر تحقیقات صورت گرفته بر روی شناخت فاکتورهایی که در زمینه وفاداری مشتریان موثر می باشد گسترش یافته است. در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمان های تجاری حیاتی می باشد چرا که معمولاً جذب مشتریان جدید گران تر از حفظ مشتریان موجود میباشد و در اکثر تحقیقات صورت گرفته به وسیله بسیاری از نویسندگان، پیشنهاد شده است تا مشتریان وفادار به عنوان یک دارایی رقابتی حفظ شوند و یکی از راه های تقویت این امر از طریق ایجاد یک رابطه همکاری صمیمانه، مناسب و قوی بین فروشندگان و خریداران یا به عبارتی بازاریابی رابطه مند می باشد(ابراهیمی،1389).


سازمان های ایرانی اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند. فرصت ها و تهدیدهای محیطی، امروز بیش از گذشته اثرات خود را در اقتصاد ایران به نمایش گذاشته است(سعیدی پور و همکاران،1391).

سازمان ها در جریان کسب موقعیت رقابتی مناسب شدیداً نیازمند تغییر ساز و کارهای درون سازمانی خود با نیازها و خواسته های مشتریان هستند(رنجبریان و براری،1388).
در مطالعه برنامه های استراتژیک موفق دنیا، آهنگ تغییر از محصول مداری به مشتری مداری دقیقاً قابل تشخیص است(سو و همکاران،2014). امروزه سازمان ها باید از اندیشه تغییر و تحول استقبال نمایند و با پویایی به آن پاسخ گویند تا در دنیای امروز قدرت رقابتی خود را حفظ کنند.

در چنین محیطی با این رقابت شدید و روزافزون جذب مشتریان جدید، و حفظ مشتریان موجود کاری بسیار دشوار است. افزون بر این از آن جا که هزینه بدست آوردن یک مشتری جدید بین 5 تا 7 برای هزینه نگهداری یک مشتری موجود است

از این رو سازمان ها باید ساز و کارهایی به کار گیرند تا بتوانند مشتریان فعلی خود را به خوبی حفظ کنند در این بین استفاده از بازاریابی رابطه مند و تمرکز بر آن در جهت ایجاد ارتباطی موثر با مشتریان و تاثیرگذاری و نفوذ در آن ها می تواند منجر به افزایش وفاداری مشتری شده و ارزش طول عمر مشتری را برای سازمان افزایش دهد(اسماعیل پور،1389).

برای مطلالعه بیشتر:روشهای ساده برای ارتباط با مشتریان

امروزه مشتریان با یک بار کلیک کردن بر روی موس می توانند به راحتی از خدمات و محصولات سازمان دیگر مطلع شوند و بنابراین در انتخاب یک سازمان دیگر به علت جذابیت بیشتر محصولات و خدمات یا شرایط آن تردید نمی کنند(فونتونوتو و همکاران،2014).

تاریخچه و تعاریف بازاریابی رابطه مند
از آنجایی که بازاریابی رابطه مند به عنوان یک الگوی جدید در بازاریابی مطرح شده است. و هم چنین بخش خدمات دستخوش تغییراتی است که پیش تر در تاریخ خود تجربه نکرده است.

این تغییرات هم بر ساختار صنعت و هم در ماهیت رقابت تأثیر شگرف داشته است. جای تعجب نیست که، در این محیط متلاطم با تغییرات شتابنده، موسسات مجبور شده‌اند شیوه واکنش خود را نسبت به بازار تغییر دهند، به طوری که کمتر روی محصولات و بیشتر به مشتریان و روابط متمرکز شوند و به جای دیدی کوتاه مدت، دیدی بلند مدت را در پیش گیرند(لنگیون و همکاران،2015).

دانلود ادبیات نظری بازاریابی رابطه مند 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *