پرسشنامه استاندارد زنجیره تامین نواور توسط سیگاو و همکاران در سال 2006 ساخته شده است و اقای بحری ان را را در پژوهش خود بومی سازی نمود دارای 20سوال در 4 بعد(یکپارچگی مشتریان، یکپارچگی تامین کننده، یکپارچگی داخلی، گرایش نوآورانه) می باشد.و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد)ساخته شده است. الفای کرونباخ این پرسشنامه 75/0 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت زنجیره تامین:
مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند یکپارچه سازى فعالیتهاى زنجیره تامین و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ سازى فعالیتها در زنجیره تامین تــــولید و عرضه محصول
مدیریت زنجیره تامین SCM چیست ؟ مدیریت زنجیره تامین تلفیقی است از هنر و علم که در جهت بهبود
دسترسی به مواد اولیه , ساخت محصولات و یا خدمات و انتقال آن به مشتری بکار میرود .
در زیر پنج بخش اصلی مدیریت زنجیره تامین می آید :
- برنامه ریزی – این بخش استراتژیک مدیریت زنجیره تامین میباشد . مدیریت منابعی که جهت برآوردن نیاز مشتری برای محصول و یا سرویس شما استفاده میشوند . نیاز به برنامه ریزی استراتژیک میباشد . بخش عمده برنامه ریزی , پیاده سازی مجموعه مقیاسهایی است برای نظارت بر زنجیره تامین بطوریکه , بهینه و مقرون بصرفه بوده , کیفیت و ارزش مورد نظر مشتری را تامین کند .
- منابع – تامین کنندگانی را که محصولات و خدمات مورد مصرف برای ساخت محصولات و خدمات شما را در اختیارتان قرار میدهند انتخاب کنید . روندهای قیمت گذاری , تحویل و پرداخت به این تامین کنندگان را مشخص کرده , مجموعه ای از مقیاسهای نظارت و بهینه سازی ارتباط با آنان را فراهم آورید . سپس روندهای مدیریت انبار شامل دریافت مرسولات , بازبینی وانتقال محصولات و خدمات را به خط تولید خود به علاوه نحوه اختیار دادن پرداخت به تامین کننده را مشخص کنید .
- تولید – فعالیتهای لازم جهت تولید کنترل کیفی , بسته بندی و آماده سازی جهت ارسال مرسوله را برنامه ریزی کنید . سطح کیفیت , خروجی تولید و بهره برداری کارگران و کارمندان را اندازه گیری کنید .
- ارسال – این بخش اکثرا” تدارکات نامیده میشود در این بخش شما باید دریافت سفارشات مشتریان را هماهنگ کنید , شبکه ای از انبارهای کالا آماده کنید و روشهای حمل کالا به مشتری و پرداخت را انتخاب کنید .
- ارجاع – بخش اشکالات زنجیره تامین شبکه ای را برای مرجوع ساختن کالاهای معیوب و تولید از طرف مشتریان فراهم آورید .
یکپارچگی مشتریان:
سطح ارتباط ما با مشتریان بزرگ از طریق شبکه های اطلاعاتی.
یکپارچگی تامین کنندگان:
سطح تبادل اطلاعات با تامین کننده عمده از طریق شبکه های اطلاعاتی .
یکپارچگی داخلی:
یکپارچه سازی شرکت در میان توابع داخلی.
جهت گیری نوآوری:
ترویج برای توسعه و استفاده از منابع جدید است(ژاو و همکاران 2005).
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
یکپارچگی مشتری |
1 تا 5 |
یکپارچگی تامین کننده |
6 تا 10 |
یکپارچگی داخلی |
11 تا 15 |
گرایش نوآورانه |
16 تا 20 |
دانلود
پرسشنامه استاندارد زنجیره تامین نواور سیگاو و همکاران(2006)