پرسشنامه استاندارد خرید آنی انلاین (آزاد،1394)
پرسشنامه استاندارد خرید آنی انلاین توسط محقق در سال 1394 ساخته شده است و پرسشنامه دارای 3 سوال در1 بعد(خرید آنی انلاین) و با استفاده از طیف لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ کل پرسشنامه به دست امده806/0 باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
خرید الکترونیک
تداوم توسعه و پیشرفت پول، به میزان زیادی به رشد تجارت جهانی ارتباط دارد. با شروع انقلاب صنعتی، تجارت داخلی و جهانی به نحو وسیعی افزایش یافته، و مبادله پول به سرعت توسعه پیدا کرده است. زمان شروع خرید الکترونیکی را میتوآن سال 1918 دانست، یعنی هنگامی که بانک های فدرال رزرو آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف میپرداختند(چترا و همکاران ،2008) .
تاریخچه خرید
اگر تاریخچه ای برای کارت های اعتباری در نظر گرفته شود، باید به سال 1950 اشاره نمود که اولین نمونه از این کارت ها توسط شرکت آمریکایی داینرزکلاب ابداع گردیده است. اکنون میتوآن با قاطعیت گفت که در اواسط انقلاب پرداخت ها قرار داریم، به طوری که پول نقد و چک ها به تدریج جای خود را به کارت ها و خرید های الکترونیکی میدهند. بر اساس تحقیق سیستم پس انداز فدرال(2004)، ترکیبی از کارت های اعتباری و کارت های بدهی برای اولین بار در سال 2003 برای خرید های فروشگاهی جانشین پول نقد شدند ( حسنی و همکاران، 1387 ).
بر اساس این تحقیق در سال 2004 چیزی حدود 52 درصد مبادلات فروشگاهی توسط کارت های اعتباری و مابقی توسط پول نقد انجام می شد(پاولو و همکاران ،2007). همچنین استفاده از کارت های بدهی از 21 درصد در سال 1999 به 31 درصد در سال 2003 رسید. این در حالی است که استفاده از چک های کاغذی شاهد یک روند نزولی بوده است. به طوری که استفاده از آن ها از 39 درصد در سال 1999 به 32 درصد در سال 2003 رسیده است و انتظار میرود همچنان کاهش یابد. بر اساس گزارش سایبرسورس (2004)، 90% تمامی خریدهای الکترونیکی در آمریکای شمالی توسط کارت های اعتباری انجام شده است(چترا و همکاران ،2008) .
خرید الکترونیک
در کشورهای انگلیس، فرانسه و اسپانیا این قضیه تا حدی صادق است. کشورهایی مانند آلمان، هلند و حتی ژاپن بیشتر از کارت های بدهی یا اعتباری بانک های خود استفاده می کنند. با این حال برای شرکت هایی که اهدافی بین المللی در سر می پرورانند، پشتیبانی از تمامی سیستم های پرداخت معتبر جهانی مانند، انتقال بین بانکی، چک های الکترونیکی، کارت های هدیه، کارت های بدهی و اعتباری و نیز سیستم های پرداختی بدون نیاز به کارت پی پال ضروری است. سایبرسورس (2004) گزارش می دهد که شرکت هایی که از مکانیسم های متنوع پرداخت حمایت میکنند، حدود 20 درصد فروش بیشتری داشته اند. بدیهی است گسترش استفاده از یک پدیده در سطح جهان زمان بر است(شیرمحمدی و حسینی،1390).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
پرسشنامه خرید انی آنلاین : میزان خرید انلاین بر اساس سوال 1 تا 3 در پرسشنامه استاندارد خرید انی انلاین سنجیده می شود.
.مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع |
سوالات |
خرید انی آنلاین |
آزاد(1394) |
3-1 |