انواع مشتری
انواع مشتری :تقسیم بندی مشتری به لحاظ نحوه حضور وی در فرآیند خرید به شکل های زیر انجام میشود.
۱-مشتری حقیقی: به افرادی با ماهیت فردی و حقیقی خود در فرآیند خرید شرکت میکنند مشتری حقیقی گفته میشود، مانند بسیاری از خریدهای روزانه که افراد حقیقی انجام میدهند.
۲-مشتری حقوقی: به شرکتها، سازمان ها، نهادها و بنگاههای اقتصادی که در چارچوب شخصیت های حقوقی در فرآیند خرید شرکت میکنند، مشتری حقوقی گفته میشود، مانند خریدهایی که وزارت خانه ها، موسسات و شرکت ها انجام میدهند.
۳-مشتری سازمانی: مشتری از دیدگاه سازمان تولید کننده کالا یا عرضه کننده خدمات نیز به دو قسمت درون و برون سازمانی تقسیم بندی شده است. بدین ترتیب که در زنجیره های تولیدی و خدماتی، مشتریان کسانی هستند که نتیجه کار، معطوف به ایشان است. مثلاً در خط تولید خودرو، واحد مونتاژ کننده، مشتری سازنده قطعه است. این گونه مشتریان را مشتری درون سازمانی میگویند. در همین سازمان، مصرف کننده خودرو، مشتری برون سازمانی است.
۴-مشتری جغرافیایی: تقسیم بندی دیگری که برای مشتری مطرح شده است، مربوط به محدوده جغرافیایی است، بدین ترتیب که مشتری موجود در یک جغرافیایی است، بدین ترتیب که مشتری موجود در یک محدوده جغرافیایی (محله، منطقه، شهر، کشور) مشتری داخلی و خارج از محدوده جغرافیایی موردنظر مورد نظر، «مشتری خارجی» نام دارد.
انواع مشتری از نظر رفتاری
مشتری مهمترین دارایی هرسازمان به حساب میآید و حفظ مشتری مهمترین خط مشیء هر موسسه و شرکت به شمار میرود.در نتیجه سازمان برای حفظ او باید از خصوصیات روحی، رفتاری، عادات و رسوم او مطلع باشد تا با ارائه عکس العمل مناسب و به موقع در مقابل گفتار و رفتار او فرصتهایی را ایجاد و از آنها بهرهبرداری نماید. مشتری مهمترین دارایی هر سازمان به حساب میآید و حفظ مشتری مهمترین خط مشیء هر موسسه به شمار میرود در نتیجه سازمان برای حفظ او باید از خصوصیات روحی، رفتاری، عادات و رسوم او مطلع باشد تا باارائه عکس العمل مناسب و به موقع در مقابل گفتار و رفتار او فرصتهایی را ایجاد و از آنها بهرهبرداری نماید.
انواع مشتری از نظر قدمت
مشتریان دائمی به دلیل استمرار سفارشها و سودآوری بیشتری که عاید سازمان میکنند باید مورد توجه قرار گیرند. مشتریان دائمی امروز، همان کسانی هستند که سازمان تا دیروز برای به دست آوردن آنها، زحمات طاقت فرسایی را متحمل شده است(اولریچ و همکاران،۱۳۹۱).
انواع مشتری از نظر میزان درآمد و سودآوری
مشتریان فعال: افراد یا شرکتهایی که در یک محدوده زمانی مشخص مثلاً در ۱۲ ماه گذشته از سازمان کالا یا خدمات دریافت کردهاند. مشتریان فعال به چهار دسته بالا، بزرگ و متوسط و کوچک تقسیم میشوند.
مشتریان غیر فعال: افراد یا شرکتهایی که از سازمان کالا یا خدمات خریداری کردهاند ولی این کار را در محدوده زمانی مشخص انجام ندادهاند و منبع مهمی برای درآمد بالقوه هستند.
مشتریان احتمالی یا بالقوه: افراد یا شرکتهایی که به نوعی با سازمان ارتباط دارند ولی هنوز کالا یا خدمتی از سازمان خریداری نکردهاند. برای مثال افرادی که به یک مکاتبه پاسخ دادهاند؛ شرکتهایی که از سازمان تقاضای ارائه قیمت مینمایند مشتریان احتمالی افراد و شرکتهایی هستند که انتظار داریم در آینده نزدیک به مشتریان فعال ارتقاءیابند.
مشتریان حدسی: افراد یا شرکتهایی هستند که سازمان میتواند با محصولات و خدمات به آنها سرویس بدهد ولی هنوز با آنها ارتباطی ندارد