هوش هیجانی چیست و چگونه ان را تقویت کنیم؟

هوش هیجانی چیست و چگونه ان را تقویت کنیم؟

هوش هیجانی چیست و چگونه ان را تقویت کنیم؟:اگر فکر می‌کنید به صرف باهوش بودن موفق خواهید شد، باید بگویم  اشتباه میکنید نیم‌نگاهی هم به هوش هیجانی‌ خود داشته باشید. هوش هیجانی که آن را با نام هوش‌ هیجانی ‌یا EQ نیز می‌شناسیم، شاید آنقدرها شناخته شده نباشد اما اثرات جدی بر عملکرد و زندگی افراد دارد. آدم باهوشی (مثلا با هوش‌بهر ۱۲۰) را تصور کنید که نه می‌داند خودش چه احساسی دارد و نه احساساتی که در دیگران بر می‌انگیزد را می‌شناسد، او به همین دلیل دائما درگیری‌هایی پیدا می‌کند که به کارایی و حال خوبش صدمه می‌زنند.

گلمن در کتاب ” هوش هیجانی” اینگونه عنوان می‌کند که هوش هیجانی تا ۸۰ درصد می‌تواند باعث موفقیت فرد در زندگی‌اش شود و IQ تنها ۲۰ درصد در این رابطه نقش دارد.

 از جهتی دیگر بحث بهره‌گیری از هوش هیجانی در کسب‌وکار و سازمان‌ها ایده‌ای تازه و نوین است که بسیاری از مدیران کسب وکارها و سازمان‌ها هنوز استفاده از آن را فرا نگرفته اند… به عبارتی آنها بیشتر از مغزشان استفاده میکنند تا قلبشان.

در این راستا جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود که ادبیات نظری هوش هیجانی که به صورت فایل  ورد  است را دانلود بفرمایید

به عبارتی کاربرد هوش هیجانی در سازمان یعنی توانایی استفاده از هیجان‌ها در کمک به کسب نتایج مطلوب، حل کردن مسائل و استفاده مناسب از فرصت‌های به وجود آمده که این مهارت می‌تواند شامل توانایی همدلی و بینش سازمانی باشد و مدیرانی و رهبرانی که از این هوش و توانایی برخورداند هیجان‌ها و احساسات دیگران را بیشتری عملی می‌سازند تا اینکه آنها را حس کنند و می‌تواند کاربردهای بسیاری در سازمان داشته باشد

ویلیام بنیس اعتقاد دارد که هوش هیجانی را می‌توان از طریق تعلیم و تربیت و مربی‌گری هدفمند و ابتکار عمل توسعه داد و همبستگی بالایی با موفقیت شغلی و زندگی دارد و ایشان هوش هیجانی را پیش بینی‌کننده قوی مدیریتی می‌داند که می‌تواند ناکامی و انحراف مسیر را در آینده خبر دهد.

در این راستا جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود که دانلود پرسشنامه  استاندارد هوش هیجانی بار- ان(۱۹۸۰) که به صورت فایل  ورد  است را دانلود بفرمایید

حال چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کینم تا در زندگی شخصی و کاری جایگاه بهتری را کسب نماییم؟

پاسخ سوال در ۵ راه برای تقویت هوش هیجانی که در زیر به ان میپردازیم می باشد

۱- توجه کردن

توجه کردن یک توانایی است که شما می‌توانید آن را به مرور زمان گسترش دهید. افرادی که EQ بالایی دارند در همان لحظه متوجه احساساتشان می‌شوند.

۲- احساس کردن

فرادی که دارای EQ بالا هستند قادرند احساسات خود را برنامه‌ریزی کنند. آن‌ها زمان‌های مشخصی از روز یا هفته را به احساساتشان اختصاص داده و سعی می‌کنند آن‌ها را در دیگر ساعات روز کنار بگذارند.

۳- مشاهده

وقتی مشاهده‌گری دقیق به رفتار و گفتار خودتان و دیگران باشید قادر خواهید بود نیبت به خود و دیگران با مراعات رفتار کنید.

 

4-فروتنی

فروتنی می‌تواند خصوصیت فوق‌العاده‌ای باشد. فروتنی این معنی را نمی‌دهد که به خودتان اعتماد نداشته یا حرفی برای گفتن ندارید. این خصوصیت به شما کمک می‌کند تا به صحبت دیگران در سکوت و با اعتماد به نفس گوش فرا دهید. فروتن بودنِ شما به دیگران فرصت صحبت کردن و شنیده شدن می‌دهد، در این حالت به جای جلب‌ کردن توجه دیگران، روی آنها تمرکز می‌کنید تا از آنها بیاموزید و حتی زمانی که با آن احساسات‌شان موافق نیستید احساسات‌شان را درک کنید.

۵-پاسخگو بودن

برای تقویت هوش هیجانی‌تان باید بتوانید مسئولیت‌پذیری خودانگیخته را در خود تقویت کنید، چرا که احساسات و اعمال شما نشأ‌ت‌گرفته از خودتان است. یعنی اگر کار اشتباهی انجام دادید،  برای مثال کسی را آزردید،مسئولیت آن را بپذیرید. پاسخگو بودن در این موقعیت‌ها ممکن است شما را وادار به عذرخواهی یا پذیرفتن مسئولیت عمل خطایتان کند.

برای تقویت کردن قشر جلویی مغز  که به وسیله ان می توانید قدرت هوش هیجانی خود را بالا ببرید باید تمرینات لازم را آغاز کنید. دفعه‌ی بعدی که متوجه شدید ناراحت هستید یک دقیقه از زمان خود را به توجه کردن به بدنتان اختصاص دهید. آیا احساس می‌کنید که گرمتان شده و عرق کرده‌اید؟ ببینید کدام عضو بدنتان عرق کرده و آیا در سر یا قفسه‌ی سینه‌تان احساس درد می‌کنید؟ توجه کردن به احساسات بدن یک راه عالی برای تقویت هوش هیجانی است. تنها کافی است که به بدن خود توجه کنید. هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید خودتان متوجه می‌شوید که قشر جلویی مغزتان قوی‌تر شده است. در نتیجه احساسات خود را زودتر تشخیص خواهید داد و مقدار هوش هیجانی‌تان نیز بالاتر خواهد رفت.

دانلود ادبیات نظری هوش هیجانی

دانلود پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی کلمن

دانلود پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شرینگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *