بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیک، نوعی خدمت بانکی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۵ د ر آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سرعت در میان کشورهای توسعه یافته و پس از آن درکشورهای در حال توسعه گسترش یافت.
تعاریف بانکداری الکترونیک
در مورد بانکداری الکترونیکی تعاریف گوناگونی ارائه شده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
فراهم آوردن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با استفاده از واسطه های ایمن و بدون حضور فیزیکی.
استفاده مشتریان از اینترنت برای سازماندهی، آزمایش و یا انجام تغییرات در حساب های بانکی . خود و یا سرمایه گذاری در بانک ها برای ارائه عملیات و سرویس های بانکی.
ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی به مشتریان از طریق کانال های ارتباطی متقابل الکترونیک.
لزوم بانکداری الکترونیک در زندگی
بانکداری الکترونیکی، کلیه خدمات بانکی ر ا بصورت الکترونیکی و از طریق واسطه های ایمن، ارائه می دهد و نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک را مرتفع می سازد .
بانکداری الکترونیکی، خدماتی چون اطلاعات حساب و استعلام آن، حواله یا انتقال وجوه بین حساب ها، سپرده گذاری، تبدیل ارز و پرداخت صورتحساب و آب، برق و … را بصورت فهرست بندی و زمان بندی شده در اختیار مشتری قرار می دهد.
مزایایی بانکداری الکترونیک
بانکداری الکترونیکی مزایای بسیاری چون افزایش مشتری و پایین آمدن هزینه معاملات بانکی را به دنبال دارد و در ضمن بانک ها می توانند از این طریق، خدمات را با کارایی بیشتر و با هزینه های پایین تری ارائه داده و به حفظ و افزایش سهم بازار خود بپردازند.
بازار نامحدود از لحاظ مکانی ، تمرکز بر کانال های توزیع جدید رقابت نام های تجاری ، بهبود مدیریت بر روابط، ارائه خدمات گسترده و متنوع، تمرکز بر هزینه و رشد درآمد ، کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی، وجود رابطه نزدیک و تنگاتنگ بین بانکی ، کاهش آلودگی محیط زیست از دیگر مزایای بانکداری الکترونیکی است.
بانکداری الکترونیکی موجی است که علاوه بر آنکه برای مشتریان، آسایش و صرفه جویی را به دنبال دارد، برای مسئولین با چالش های جدیدی در امر هدایت و کنترل نظام های مالی و همچنین طراحی و اجرای سیاست های نوین اقتصادی همراه می باشد.
امنیت، عدم دسترسی در صورت نقص شبکه های الکترونیکی و به ویژه هزینه ی نگهداری و به روز رسانی بانک های اطلاعاتی از جمله این مسائل می باشد.
همچنین مزایای بانکداری الکترونیکی را می توان از دیدگاه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار داد.
در کوتاه مدت (کمتر از یک سال)، رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری و در میان مدت (کمتر از ۱۸ ماه)، یکپارچه سازی کانال های مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانال های مناسب با ویژگی های مطلوب و کاهش هزینه ها را می توان از جمله مزایای بانکداری الکترونیک برشمرد .
در بلند مدت نیز می توان ارائه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد درآمد را از بانکداری الکترونیک انتظارداشت.
به عنوان مثال، درآمریکا یک معامله عادی مشتری از طریق روش های سنتی بانکداری ۱ دلار و از طریق تلفن۶/۰ هزینه دارد؛ در حالی که بصورت آن لاین حدود ۰/۰۹دلار هزینه در بر دارد . همچنین با استفاده از نظام های بانکداری الکترونیکی ، هزینه انجام معاملات برای هر مشتری تا ۵ دلار کاهش می یابد.
امروزه بانک ها با استفاده از بانکداری الکترونیک می توانند اطلاعات مرتبطی را با توجه به نیازهای مشتریانبه آنها ارائه دهند و از یک سو باعث افزایش وفاداری و کاهش هزینه های بانک و مشتریان شده و از سوی دیگر می توانند فرصت های جدیدی به منظور ارائه کالا و خدمات مناسب به مشتریان ایجاد نمایند.
همچنین براساس گزارشهای موسسه دیتا مانیتور که یکی از مهمترین موسسات تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری الکترونیکی در اروپا است:
مشتریان بانکداری الکترونیک در هشت کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد، سوئیس و انگلیس ازحدود ۵/۴میلیون نفر در سال ۱۹۹۹ به بیش از ۲۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ رسیده است .
همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بانکداری الکترونیک محصولات زیر را دانلود بفرماید.
پرسشنامه استاندارد بانکداری الکترونیک
ادبیات نظری بانکداری الکترونیک