بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک، نوعی خدمت بانکی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۵ د ر آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سرعت در میان کشورهای توسعه یافته و پس از آن درکشورهای در حال توسعه گسترش یافت.

تعاریف بانکداری الکترونیک

 در مورد بانکداری الکترونیکی تعاریف گوناگونی ارائه شده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

فراهم آوردن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با استفاده از واسطه های ایمن و بدون حضور فیزیکی.

استفاده مشتریان از اینترنت برای سازماندهی، آزمایش و یا انجام تغییرات در حساب های بانکی . خود و یا سرمایه گذاری در بانک ها برای ارائه عملیات و سرویس های بانکی.

ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی به مشتریان از طریق کانال های ارتباطی متقابل الکترونیک.

لزوم بانکداری الکترونیک در زندگی

بانکداری الکترونیکی، کلیه خدمات بانکی ر ا بصورت الکترونیکی و از طریق واسطه های ایمن، ارائه می دهد و نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک را مرتفع می سازد .

بانکداری الکترونیکی، خدماتی چون اطلاعات حساب و استعلام آن، حواله یا انتقال وجوه بین حساب ها، سپرده گذاری، تبدیل ارز و پرداخت صورتحساب و آب، برق و … را بصورت فهرست بندی و زمان بندی شده در اختیار مشتری قرار می دهد.

مزایایی بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیکی مزایای بسیاری چون افزایش مشتری و پایین آمدن هزینه معاملات بانکی را به دنبال دارد و در ضمن بانک ها می توانند از این طریق، خدمات را با کارایی بیشتر و با هزینه های پایین تری ارائه داده و به حفظ و افزایش سهم بازار خود بپردازند.

بازار نامحدود از لحاظ مکانی ، تمرکز بر کانال های توزیع جدید رقابت نام های تجاری ، بهبود مدیریت بر روابط، ارائه خدمات گسترده و متنوع، تمرکز بر هزینه و رشد درآمد ، کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی، وجود رابطه نزدیک و تنگاتنگ بین بانکی ، کاهش آلودگی محیط زیست از دیگر مزایای بانکداری الکترونیکی است.

بانکداری الکترونیکی موجی است که علاوه بر آنکه برای مشتریان، آسایش و صرفه جویی را به دنبال دارد، برای مسئولین با چالش های جدیدی در امر هدایت و کنترل نظام های مالی و همچنین طراحی و اجرای سیاست های نوین اقتصادی همراه می باشد.

امنیت، عدم دسترسی در صورت نقص شبکه های الکترونیکی و به ویژه هزینه ی نگهداری و به روز رسانی بانک های اطلاعاتی از جمله این مسائل می باشد.

همچنین مزایای بانکداری الکترونیکی را می توان از دیدگاه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار داد.

در کوتاه مدت (کمتر از یک سال)، رقابت یکسان، نگهداری و جذب مشتری و در میان مدت (کمتر از ۱۸ ماه)، یکپارچه سازی کانال های مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانال های مناسب با ویژگی های مطلوب و کاهش هزینه ها را می توان از جمله مزایای بانکداری الکترونیک برشمرد .

در بلند مدت نیز می توان ارائه خدمات به مشتریان بازار هدف و ایجاد درآمد را از بانکداری الکترونیک انتظارداشت.

به عنوان مثال، درآمریکا یک معامله عادی مشتری از طریق روش های سنتی بانکداری ۱ دلار و از طریق تلفن۶/۰ هزینه دارد؛ در حالی که بصورت آن لاین  حدود ۰/۰۹دلار هزینه در بر دارد . همچنین با استفاده از نظام های بانکداری الکترونیکی ، هزینه انجام معاملات برای هر مشتری تا ۵ دلار کاهش می یابد.

امروزه بانک ها با  استفاده از بانکداری الکترونیک می توانند اطلاعات مرتبطی را با توجه به نیازهای مشتریانبه آنها  ارائه دهند و از یک سو باعث افزایش وفاداری و کاهش هزینه های بانک و مشتریان شده و از سوی دیگر می توانند فرصت های جدیدی به منظور ارائه کالا و خدمات مناسب به مشتریان ایجاد نمایند.

همچنین براساس گزارشهای موسسه دیتا مانیتور که یکی از مهمترین موسسات تجزیه و تحلیل اطلاعات بانکداری الکترونیکی در اروپا است:

مشتریان بانکداری الکترونیک در هشت کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد، سوئیس و انگلیس ازحدود ۵/۴میلیون نفر در سال ۱۹۹۹ به بیش از ۲۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۴ رسیده است .

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بانکداری الکترونیک محصولات زیر را دانلود بفرماید.

پرسشنامه استاندارد بانکداری الکترونیک

ادبیات نظری بانکداری الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *