سیستم اطلاعات اداری
سیستم اطلاعات اداری :در نخستین سالهای اختراع رایانه متخصصان توجه چندانی به نیاز های اطلاعاتی مدیران نداشته از رایانه ها فقط جهت پردازش داده ها در امور حسابداری استفاده می شد. در طول این دوره که تا اواسط دهه ۶۰ میلادی به طول انجامید بیشترین تاکید بر قدرت محاسباتی و پردازش رایانه بود. در حال حاضر به این نوع کاربرد رایانه پردازش داده ها، گفته می شود و باید توجه داشت که سیستم های پردازش داده های مقداری اطلاعات نیز تولید میکنند(لاودن وینپریس ،۱۳۸۴).
ادبیات نظری سیستم اطلاعات اداری
در اوائل دهه ۱۹۶۰ و پس از اختراع انوع رایانه های جدید که با هزینه کمتر اطلاعات بیشتری را پردازش می کردند روشهای جدید تری برای معرفی تجهیزات جدید ترویج داده شده؛ یعنی سیستم های اطلاعاتی مدیریت(مومنی،۱۳۹۰). پس از گذشت یک دهه و به دلیل به وجود آمدن نیاز های اطلاعاتی جدید، سیستم اطلاعاتی جدید به نام سیستم پشتیبانی تصمیم گیری یا دی. اس. اس به وجود آمد(اسمیت،۲۰۱۲). پس از تکمیل سیستم پشتیبانی تصمیم گیری با توجه به پیشرفت های حاصله در تجهیزات رایانه ای، موضوع افزایش بهره وری و کارایی دفاتر مدیران و تسهیل ارتباطات بین مدیر و کارکنان از طریق به کار گیری تجهیزات رایانه ای الکترونیک مطرح گردید و در سال ۱۹۸۰ سیستم های اتوماسیون اداری طراحی گردیدند.
سیستم اطلاعات اداری
ادبیات نظری سیستم اطلاعات اداری
اما در واقع اتوماسیون اداری در سال ۱۹۶۴ وقتی که IBM محصول جدید خود، یعنی نور مغناطیسی / ماشین تایپ سلکتوری ( MT/ST ) را معرفی کرد شروع شد، ماشین تایپی که میتوانست به صورت اتوماتیک از روی حروف ضبط شده بر روی نوار مغناطیسی تایپ کند. این عملیات تایپ اتوماتیک خیلی زود به سیستم های کوچک در ریز پردازنده ها تبدیل شد. و تکاملهای بعدی در این زمینه ایجاد شد. و نیاز واقعی به تکامل این بود که طی دهه ۱۹۷۰ کارایی کارخانه ها ۹۰-۸۵ در صد افزایش یافت. در حالی که کارایی دفتری تنها ۴ در صد افزایش داشت، پس بایستی سیستم هایی به وجود می آمدند که موجب افزایش بهره وری و کارایی دفاتر هم می شدند(بنسون،۲۰۱۱) .
موسساتی که به سیستمهای اطلاعات مدیریت اولیه مبادرت نمودند. چیز هایی دیگری فرا گرفتند مشخص شد مانع عمده مدیران هستند. مدیران به عنوان یک گروه در مورد کامپیوتر اطلاعی نداشتند. آنان از کار های خود آگاه بودند و می دانستند که چگونه مسائل را حل کنند. لکن به اندازه کافی در مورد نقش اطلاعات در حل مسائل تامل نکرده بود. در نتیجه برای مدیران بیان اینکه دقیقاً ازسیستمهای اطلاعات مدیریت چه می خواهند دشوار بود(جین،۲۰۰۷). این وضعیت برای متخصصین اطلاعات غیر قابل تحمل بود. زیرا که دانسته های آنان از مدیریت کم بود. آنان نمی دانستند چه سوالاتی را پرسش نمایند. در طی زمان مدیران درباره کامپیوتر و در مورد فرایند های مورد اجرا در حل مسائل تجربه آموختند عاقبت جایگاه سیستم طلاعات مدیریت به عنوان یک زمینه عمده استفاده از کامپیوتر مستحکم شد(اسمیت،۲۰۱۲).
ادبیات نظری سیستم اطلاعات اداری